سرمایه‌گذاری ایران برای گاز‌های همراه نفت

11:49 - 1400/01/21
وزیر نفت در گفت‌گویی تاکید کرد: با اجرای طرح‌هایی که فقط یک قلم آن نیاز به ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد، جلوی سوزانده شدن بیش از ۹۰ درصد از گاز‌های همراه نفت گرفته خواهد شد.

خبرگزاری صداوسیما: بیژن زنگنه پس از شرکت در کمیسیون انرژی مجلس گفت: قبل از پایان برنامه ششم توسعه جلوی سوزانده شدن بیش از ۹۰ درصد از گاز‌های همراه نفت گرفته خواهد شد، با اجرای طرح‌هایی که فقط یک قلم آن نیاز به ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد. به گفته وزیر نفت به بهره برداری رسیدن این طرح‌ها از امسال شروع می‌شود و تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت. وی همچنین از پالایشگاه بیدبلند به عنوان بزرگترین تأسیسات برای فراورش گاز‌های همراه نفت نام برد و افزود: بهره برداری از آن از اواخر امسال آغاز می‌شود و نزدیک ۳ و نیم میلیارد دلار برای بهره برداری آن هزینه شده است.

وزیر نفت گفت: در پالایشگاه‌هایی که تجهیزات آن‌ها تامین شده به سرعت در حال جلوگیری از سوزاندن گاز‌ها هستیم. به گفته وی با توجه به تحریم‌های ظالمانه امریکا برای خرید تجهیزات مشکل داریم و اقدام ترامپ علیه بشریت است چرا که این گاز‌ها به محیط زیست صدمه وارد می‌کند. زنگنه همچنین در مورد اجرای مرحله دوم کارت سوخت نیز گفت: زمزمه‌هایی رامی شنوم، اما درست بودن آن منوط به تصمیم گیری در سطح عالی کشور است.  به گفته وی ۹۵ درصد جمعیت تحت پوشش گازرسانی است. زنگنه در مورد قیر تحویلی از سوی این وزارتخانه گفت: ما در سال گذشته تعهدات خود را در قبال تحویل قیر انجام دادیم.