دیده‌بان بورس شنبه (23 شهریور)

11:46 - 1400/01/21
هفته نیمه‌تعطیل گذشته با قرارگیری شاخص بورس در یک‌قدمی مرز روانی 300 هزار واحدی به پایان رسید. این در حالی است که در تحولات روزهای اخیر همه چیز دست به دست هم داده است که بازار سهام با قدرت از این سطح عبور کند. از رونق بازار جهانی تا سیگنال‌های مثبت از فضای سیاسی گرفته همگی نوید شروعی مثبت را برای بورس می‌دهند، اما آرایش بورس‌بازان چگونه خواهد بود؟
دیده‌بان بورس شنبه (23 شهریور)

دنیای بورس: کمتر از 70 واحد تا ورود به سده چهارم شاخص کل بورس تهران باقی مانده است. شاید کمتر کسی در ابتدای سال گذشته تصور چنین ارقامی را برای نماگر بازار سهام داشت، اما اکنون نماینده میانگین وزنی قیمت‌ها بیش از سه برابر شده است. باید دید در ادامه این موج پرقدرت صعودی چه سرنوشتی در انتظار خواهد بود و چه ریسک و فرصت‌هایی به چشم می‌خورد.

جدال نابرابر در غول‌های بورسی: در حالی هجوم قدرتمند نقدینگی تقریبا همه را از عبور شاخص سهام از مرز روانی مطمئن کرده بود که آخر هفته سبزپوش فلزات در بازار جهانی، جبهه غول‌های بورسی را نیز فعال‌تر کرد. وزن بالای این گروه در محاسبه شاخص کل باعث خواهد شد احتمالا با اقبال سهامداران از نمادهای کالایی شاخص کل با قدرت محسوسی از 300 هزار واحد فراتر رود. خوش‌بینی‌ها به روند مصالحه میان چین و آمریکا در جنگ تجاری مهم‌ترین دلیل رشد قیمت کالاها بوده که در این خصوص خواندن گزارش «دنیای بورس» از آخرین تحولات بازار جهانی توصیه می‌شود.  

اما نکته جالب توجه آنکه در نمادهای کالایی همچنان نااطمینانی نسبت به پایداری قیمت‌های جهانی و هم‌زمان تزلزل نرخ دلار به ویژه در بازار نیما وجود دارد. همین مساله باعث می‌شود به طور خاص در سهام بزرگ کالایی فروشندگان حقوقی که به ریسک‌ها اهمیت بیشتری می‌دهند فعال شوند. بنابراین، بورس‌بازان خُردی که احتمالا برای خرید در این گروه خیز برمی‌دارند احتمالا با عرضه‌های جدی مواجه شوند. باید دید این بار قدرت نقدینگی تازه‌واردها چقدر می‌تواند بر عرضه‌های احتمالی غلبه کند. در صورتی که مشابه جلسات معاملاتی پیشین خریداران سهام بزرگ کالایی با موج سنگین عرضه مواجه شوند، همچنان بازار کوچک‌ترهای سهام داغ‌تر بماند.

منجی «انتخاباتی» بازار سهام؟ در حوزه تحولات غیراقتصادی، مهم‌ترین رویداد هفته گذشته اخراج بولتون به عنوان شاخص‌ترین چهره ضدایرانی کاخ سفید خوش‌بینی‌های جدی را در حوزه سیاست خارجه ایجاد کرد. به طوری که در فضای مثبت کنونی کمتر کسی به جملات منفی برخی مقامات آمریکایی مبنی بر «ادامه فشار حداکثری بر ایران» و امثالهم توجه کند؛ برعکس، عمده توجهات به اخباری بود که برخی منابع آگاه در مورد موافقت آمریکا با اعطای مجدد برخی معافیت‌های نفتی (لازمه اصلی خط اعتباری 15 میلیارد دلاری اروپا)  اعلام کرده بودند.

در این خصوص چند نکته جالب توجه است. همانطور که هفته گذشته به تحلیل ریچارد نفیو، معمار تحریم‌ها در دوره اوباما، اشاره شد خط اعتباری اروپا بدون حمایت آمریکا شدنی نیست. بنابراین، اروپا باید نظر کاخ سفید را در این خصوص جلب می‌کرد جایی که ترامپ و مکرون (به عنوان آغازگر اصلی طرح احیای برجام) در کانون توجه بودند. مکرون که پس از اعتراضات جلیقه زردهای پاریس به شدت با افت محبوبیت مواجه شده بود، اکنون به عقیده برخی مفسرین به دنبال احیای جایگاه خود با حل کردن مساله برجام است. در سوی دیگر، ترامپ به گفته منابع تحلیلی در استراتژی «فشار حداکثری بر ایران» شکست خورده است و در آستانه داغ شدن رقابت انتخابات 2020 برای کسب موفقیتی تازه آمادگی دارد. برخی کارشناسان معتقدند اخراج جان بولتون نیز در راستای همین امر بوده که البته نیازمند گام‌های تازه‌تری برای تایید است. در سوی دیگر، توجه به اظهارات وزیر نفت جدید عربستان در نشست روز پنجشنبه اوپک پلاس جالب است. وی یکی از عدم قطعیت‌های اوپک برای تصمیم بر کاهش بیشتر تولیدات را احتمال تسهیل شرایط صادرات کشورهای تحریم‌شده عنوان می‌کند که در این نشست در مورد آن بحث کرده‌اند. به هر نحو، تحلیل درست و واقعیت هرچه که باشد به نظر می‌رسد اکنون نظر فعالان بورس تهران نسبت به تحولات سیاست خارجه مثبت است. این مساله دو پیامد رفتاری خواهد داشت؛ اولا مقایسه با الگوی قبلی که احتمالا اقبال به صنایع برجامی نظیر خودرویی‌هاست و دوم ورود با جسارت بیشتر پول‌های تازه مشابه آنچه در آذر 92 پس از توافق موقت ژنو رخ داد.

ریسک‌پذیری سهامداران در نقطه اوج: اما نکته نگران‌کننده فعالیت این روزهای بازار سهام صعودهای دسته‌جمعی است که حکایت از حرکت به سمت حبابی شدن دارد. جایی که دیگر کمتر کسی به ریسک‌های منفی توجه می‌کند؛ البته طبیعی است تازه‌واردهایی که الگوی ذهنی‌شان فقط معطوف به معاملات یک و نیم سال گذشته است، چیزی جز صعود قیمت‌ها ندیده‌اند. بنابراین، دغدغه آنها امکان زیان نخواهد بود و بلکه به این فکر می‌کنند که کدام سهم سود بیشتری خواهد داشت. این نقطه خطرناکی است که باید در بازه میان‌مدت به آن توجه شود. بی‌توجهی به ریسک‌های احتمالی باعث انحراف بیش از اندازه قیمت‌ها می‌شود و هرچند در کوتاه‌مدت موج‌های صعودی همه را صاحب سود می‌کند اما در ادامه می‌تواند قربانیانی را به همراه داشته باشد که در مسیر اصلاح و یا حتی ترکیدن حباب احتمالی با زیان مواجه می‌شوند. سناریویی که از نیمه دی 92 تا اواخر 93 رخ داد و سرمایه‌گذاران زیادی را از بورس به طور کلی فراری داد.

  • رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: استیومنوچین، وزیر دارایی آمریکا می‌گوید: برنامه‌ای برای دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا وجود ندارد اما دونالد ترامپ همچنان از مذاکره بی‌قید و شرط با ایران استقبال می‌کند. در همین حال مارسال بلینگزلی، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌های عراقی و اروپایی هشدار داد در صورت همکاری با ایران ، مشمول تحریم‌ها خواهند شد.

برخی رسانه‌های امریکا می‌گویند ترامپ در حال بررسی پذیرش طرح فرانسه برای اعطازی خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران و آماده کردن مذاکره با روحانی در حاشیه جلسه روزهای آینده سازمان ملل است.دونالد ترامپ درخصوص اینکه آیا به دنبال دیدار با رئیس جمهور ایران است، گفت: برای این دیدار تلاش نمی‌کنم، باید ببینیم چه پیش می‌آید. کریس مورفی، سناتور آمریکایی قبلا در توییتی از موافقت ترامپ با طرح فرانسه برای پرداخت ۱۵ میلیارد دلار به ایران در مقابل بازگشت از کاهش تعهدات برجامی خبر داد. پیش‌تر حسن روحانی، رئیس جمهوری هم به رئیس جمهور فرانسه گفته بود: جلسه ایران و 1+5 تنها زمانی امکان پذیر است که تحریم‌ها برداشته شود. در هیمن حال پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهور اعلام کرد: روحانی برای حضور در اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه، یکشنبه راهی آنکارا می‌شود.

همچنین در رویداد دیگری علی بیگ‌زاده، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار برنامه‌های این بخش را در راستای بهبود فرآیند اجرای انواع افزایش سرمایه و انتشار اوراق جدید در بازار سرمایه تشریح کرد.

ب) صنایع: اسداله عسگراولادی یکی از معروف ترین تاجر ایران و عضو مرکزی حزب موتلفه اسلامی ، امروز در ۸۶ سالگی به دلیل عارضه مغزی در گذشت. قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها در مورد دستور جلسه این شورا گفت: مدیران عامل بانک‌ها در نشست مشترک 4 مدیرعامل بانکی در مورد پیگیری مسائل مالیاتی مرتبط با قانون رفع موانع تولید، واگذاری املاک و اموال مازاد، حمایت از رونق تولید و موضوعات مربوط به رمز دوم یکبار مصرف و سایر مشکلات شبکه بانکی به بحث و تبادل نظر پرداختند

ج) شرکت‌ها: فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو با اعلام آمادگی همکاری با شرکت کشتیرانی از برنامه تولید روزانه دو هزار دستگاه و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر داد. پیش‌تر حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید دارد: سهام ایران خودرو و سایپا بعد از فروش اموال و تجدید ارزیابی دارایی‌ها عرضه می‌شود. قبلا هم در دیدار فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری همکاری شرکت‌های دانش بنیان برای طراحی و تولید خودروهای برقی مورد تاکید قرار گرفت.

همچنین کرمان موتور شرایط فروش نقدی و اعتباری دو محصول را برای شهریور ماه با موعد تحویل ۳۰ روزه اعلام کرد. فروش اقساطی محصول‌های سایپا امروز و فردا مورخ 23 و 24 شهریورماه ساعت 10 صبح آغاز می‌شود.

سرمایه‌گذاری توکا فولاد برنامه افزایش سرمایه ۵۴ درصدی از دو محل سود انباشته و مطالبات سهامداران و آورده نقدی را اعلام کرد . در همین حال محمدکاظم چقازردی، مدیرعامل بانک سپه از برنامه کاهش ۱۰ درصدی شعب بانک‌های ادغامی تا پایان سال و حذف حدود ۱۰۰۰ شعبه در سه سال آینده خبر داد.

 محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در اولین مرحله از سفر به شهرکرد، طرح افزایش ظرفیت شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد را افتتاح کرد.این طرح با 15.5 میلیارد تومان به بهره برداری رسیده و با افتتاح آن، ظرفیت دام مولد این واحد تولیدی به ۳ هزار راس،تولید روزانه شیر به ۱۱۰ تن، تولید گوشت سالانه به ۲۷۰ تن افزایش و برای ۱۷۰ نفر اشتغالزایی می شود