کامودیتی‌ها در پایان هفته پر تنش بازارهای جهانی

11:40 - 1400/01/21
بازارهای جهانی به خصوص در جبهه طلا، نفت و فلزات رنگی هفته پرتلاطمی را پشت سر گذاشتند. طی هفته گذشته نفت بار دیگر ریزش نزدیک به 5 درصدی را پشت سر گذاشت و در آخرین روز هفته رشد 3.2 درصدی را تجربه کرد. طلا در سقف 6 ساله خود قرار گرفت و فلزات رنگی نیز افت و خیزهای شدیدی را تجربه کردند. وارد شدن جنگ تجاری به مرحله جنگ ارزی دوره جدیدی از پیچیدگی‌ها را در بازارهای جهانی رقم زده است.
کامودیتی‌ها در پایان هفته پر تنش بازارهای جهانی

دنیای بورس: هفته گذشته با واکنش چین به تصمیم ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه 10 درصدی بر کالاهای وارداتی چین به ارزش تقریبی 300 میلیارد دلار آغاز شد. این واکنش دو بعد همزمان را نشانه گرفت: منع خرید محصولات کشاورزی امریکا توسط کمپانی‌های چینی و اجازه بانک مرکزی چین برای تضعیف بیشتر یوآن. ورود چین به مرحله جنگ ارزی بازارهای مالی، کامودیتی‌ها و بازار ارزها را در سراسر جهان تحت‌تاثیر قرار داد.

نفت؛ نگرانی از کاهش تقاضا/ تلاش‌های اوپک برای حمایت از قیمت نفت

قیمت نفت در 2 روز پایانی هفته پیش‌تر به ترتیب افت نزدیک به 8 درصد و صعود 3.17 را تجربه کرده بود. با این حال تلاطم‌های قیمت نفت به همین جا ختم نشد. طی هفته جاری جدی‌تر شدن تقابل امریکا و چین عاملی بود که تمامی بازارها را متاثر ساخت. تیره‌تر شدن چشم‌انداز اقتصاد جهانی و تشدید احتمال رخداد رکود طی ماه‌های آتی سبب شده تا سرمایه‌گذاران نسبت به تقاضای کالاهای پایه بدبین شوند.

در عین حال دو عامل دیگر در بازار این هفته نفت اثرگذار بودند. موجودی مخازن استراتژیک نفت امریکا بعد از هفت هفته متوالی از مدار نزولی خارج شد. در عین حال کشورهای عضو اوپک برای حفظ قیمت نفت در سطوح بالاتر به تکاپو افتاده‌اند. وابستگی بودجه‌ای کشورهایی همچون عربستان به قیمت نفت سبب انتظار برای واکنش جدی اوپک به ریزش قیمت نفت شده و این مساله در بازگشت نسبی قیمت طلای سیاه نقشی کلیدی بازی می‌کند.

در سوی مقابل برخی اخبار به تاکید چین بر ادامه خرید نفت از ایران اشاره دارند. به نظر می‌رسد این تاکید چین بیشتر جنبه تقابل چین با امریکا در جبهه‌های مختلف را دارد.

طلا؛ مامن سرمایه‌گذاران در دوران پرتنش

طی هفته گذشته طلا به روند صعودی قاطع خود ادامه داد و در معاملات آتی و نقدی توانست سطوح بیشتر از 1500 دلار به ازای هر اونس را به ثبت برساند. نگرانی از آینده اقتصاد بین‌الملل و جدی‌تر شدن احتمال ورود به رکود سبب شده است تا بانک‌های مرکزی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سمت خرید طلا پناه‌ ببرند. انتظار برای واکنش ایالات متحده به تضعیف یوآن با کاهش بیشتر نرخ بهره طی ماه‌های آتی از محرک‌های سرمایه‌گذاران برای خرید طلاست. این روند نه‌تنها در قبال فدرال رزرو امریکا، بلکه در رابطه با بانک مرکزی بسیاری از کشورهای جهان که نقش مهمی در معادلات اقتصادی دارند مورد انتظار است.

فلزات رنگی؛ قربانی اصلی کشمکش‌ها

چشم‌انداز ضعف تقاضای کالاهای پایه در رابطه با قیمت فلزات رنگی به شدت خودنمایی می‌کند. در این بین روند قیمتی این محصولات تا حدود زیادی از یکدیگر جدا شده و وضعیت هر صنعت به طور جداگانه مورد تحلیل قرار می‌گیرد. بدین ترتیب سرب توانسته طی یک هفته اخیر با توجه به انتظارات برای ضعف در عرضه و تداوم قوت تقاضا رشد 5.6 درصدی را تجربه کند و در پایان هفته بر فراز سطح 2000 دلاری در هر تن به ثبات برسد. در سوی مقابل روی یکی از بدترین هفته‌های خود طی سال میلادی جاری را پشت سر گذاشته است.

برخی گزارش‌ها به خریدهای بزرگ چین از کامودیتی‌ها در روزهای اخیر اشاره دارد. چینی‌ها همچنان برای ادامه مذاکرات با امریکایی‌ها ابراز آمادگی می‌کنند و قرار است در ماه سپتامبر هیاتی از این کشور راهی ایالات متحده شود. بر این اساس می‌توان خریدهای چینی‌ها را همچنان به امیدواری دومین اقتصاد بزرگ دنیا برای حل نسبی تنش‌های تجاری نسبت داد.

کامودیتی‌ها در پایان هفته پر تنش بازارهای جهانی0