نشست غیرعلنی ارزی مجلس و دولت

11:37 - 1400/01/21
رئیس کارگروه ویژه بررسی تامین و توزیع کالاهای اساسی در بخش کشاورزی گفت: چگونگی اختصاص ۱۴ میلیارد دلار ارز به کالاهای اساسی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاون سازمان برنامه و بودجه در نشست غیرعلنی صبح امروز مجلس بررسی می‌شود.

خبرگزاری صداوسیما: اسداله عباسی با اشاره به نشست دیروز این کارگروه تصریح کرد: این جلسه با حضور محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی و سید حمید پورمحمدی، معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و همچنین معاونان وزارتخانه های نفت، صنعت معدن و تجارت، تعاون کار و رفاه اجتماعی و مسئولان دستگاه‌های مرتبط برگزار شد.

در این نشست موضوع چگونگی تامین و توزیع کالاهای اساسی و همچنین ذخایر استراتژیک مانند گندم، گوشت قرمز، مرغ، روغن و ذرت و امثالهم به صورت دسته بندی شده بحث و بررسی شد.

عباسی ضرورت بررسی و کنترل زنجیره تولید محصولات از تامین مواد اولیه تا توزیع را لازمه تنظیم بازار دانست و گفت: مشکلی در قیمت کود وجود دارد که صبح امروز و پیش از جلسه غیرعلنی مجلس در جلسه این کارگروه با معاونان وزارتخانه های کشاورزی، صمت، تعاون و دفاع بررسی می‌‌شود چرا شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه ها تامین کننده اصلی کود اوره هستند؟

وی افزود: قیمت فعلی کود اوره، ۳ برابر قیمت اصلی است که باید جلوی افزایش قیمت با اختصاص یارانه و یا تعیین ذخایری توسط دولت گرفته شود تا به موقع و با قیمت مناسب دست کشاورز برسد و چرخه تولید را دچار مشکل نکند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس همچنین تصریح کرد: سه محور؛ تامین نهاده های کشاورزی و تعیین قیمت آن‌ها، ارائه تسهیلات به کشاورزان و تولید کنندگان و رفع محدودیت‌های موجود برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در زنجیره تولید و همچنین تامین و توزیع کالاهای اساسی از محورهای اصلی جلسه امروز این کارگروه بود.

در جلسه غیرعلنی امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گزارش نهایی این کارگروه بررسی خواهد شد. نحوه اختصاص ۱۴ میلیارد دلار ارز برای تامین کالاهای اساسی و اینکه چقدر از این مبالغ اختصاص می‌یابد و آیا می‌تواند ذخایر مورد نیاز کشور را در سال ۹۸ تامین کند، از جمله محورهای اصلی گفتگو با دولتی‌ها در نشست غیرعلنی صبح امروز مجلس است. «دنیای بورس» پیش‌تر در مطلبی به مقوله ارزهای ایفانشده توسط دارویی‌ها در این زمینه پرداخته بود.