نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (11 تیر)

11:31 - 1400/01/21
معاملات امروز سهام با رشد بیش از هزار واحدی شاخص کل پیگیری می‌شود. در جلسه امروز، بزرگان فلزی بیشترین فشار را بر شاخص کل وارد کرده‌اند و اثرگذارترین نمادها بر این صعود نماگر را هلدینگ‌های پتروشیمی شکل داده‌اند. فشار شاخص دلار بر قیمت کامودیتی‌ها سبب شده تا معاملات امروز با توجه بیشتری به گروه‌های کوچکتر و بازارهای داخلی معطوف شود.
نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (11 تیر)

دنیای بورس: در حالی که خبر بازگشت امریکا و چین به ریل مذاکرات تجاری سبب شده بود تا معاملات این هفته بازارهای جهانی با رشد ملموس قیمت‌ها آغاز شود، رشد شاخص دلار سبب شد تا فلزات رنگی راه رفته را بازگردند و رشد قیمتی را پس دهند.

آمارهای ضعیف اقتصادی از وضعیت تولید چین و کشورهای اروپایی و در مقابل عملکرد نسبتا بهتر از انتظار کارخانجات امریکایی و رشد اشتغالزایی در این کشور عامل رشد ملموس شاخص دلار در معاملات دیروز بود. مساله‌ای که فشار بر قیمت کامودیتی‌ها را بیشتر کرد و اثر  اخبار مساعد را تا حدود زیادی از بین برد.

تغییر موضع در بورس تهران

در آخرین معاملات بازار فلزات لندن (تا ساعت 11:40) قیمت هر تن روی در سطح 2456 و قیمت هر تن مس در نزدیکی 5948 دلار قرار گرفته است. در عین حال برخی اخبار طی روز گذشته از احتمال رشد قیمت سنگ‌آهن و مشتقات آن خبر می‌دادند. مساله‌ای که فولادسازان را با رشد بهای تمام‌شده مواجه خواهد کرد. بدین ترتیب بزرگان فلزی که طی روزهای اخیر رشدهای قابل‌توجهی را ثبت کرده‌ بودند در جلسه معاملاتی امروز تا حدودی تحت فشار قرار گرفته‌اند.

با شدت گرفتن فشار نسبی فروش در بزرگان کالایی، بازار سهام بار دیگر شاهد رشدهای دسته‌جمعی در گروه‌هایی همچون نمادهای دارویی، سیمان و قند و شکر و محصولات غذایی است. گروه‌هایی که اثرپذیری چندانی از تغییرات قیمت بازارهای جهانی ندارند و همچنین درآمد آن‌ها تابع مستقیمی از نرخ دلار در بازار نیست.

مجموع این عوامل بار دیگر سبب پیشتازی شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل شده است و در حالی که نماگر کلی بورس رشد 0.42 درصدی را تجربه می‌کند شاخص هم‌وزن با رشد 1.17 درصدی همراه بوده است.

معادلات دلاری بورس

طی روزهای اخیر و با نزدیک شدن سامانه «اینستکس» به فاز عملیاتی فشار بر نرخ دلار در بازار آزاد بیشتر شد و نرخ این ارز به کانال 12 هزار تومانی بازگشت.

با توجه به نزدیک شدن نرخ‌های نیمایی و آزاد ارز این انتظار وجود دارد که نرخ تسعیر ارز صادرکنندگان نیز اصلاح نسبی را تجربه کند. این موضوع اخیرا به عنوان یکی از عوامل موثر بر فشار فروش در دادوستدهای بورسی مطرح می‌شود.

با این حال باید به این نکته توجه داشت که افت نرخ ارز در شرایط فعلی نشانه قدرتمندی از فروکش ریسک‌های سیستماتیک است و این مساله می‌تواند صرف ریسک بازار را بالا برده و تعادل را به گونه‌ای دیگر برقرار سازد. بنابراین به نظر می‌رسد افت نرخ دلار در بازه و شرایط فعلی اثر دوگانه‌ای بر بازار سهام دارد که باید هر دو سویه آن را مد نظر داشت.