برآورد از هزینه‌های امسال « رتاپ »

11:28 - 1400/01/21
مدیران تجارت الکترونیک پارسیان انتظار دارند در سال ۹۸ نیز رشد هزینه‌ها مثل سال گذشته ادامه داشته باشد.

دنیای بورس: مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام تجارت الکترونیک پارسیان با حضور بیش از ۸۵ درصد از صاحبان سهام در سالن همایش موسسه مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران برگزار شد.

تجارت الکترونیک پارسیان پس از تصویب صورت‌های مالی این شرکت در مجمع اعضای هیات‌مدیره «تاپ» برای یک دوره ۲ ساله دیگر ابقا شدند. همچنین سود هر سهم 38 تومان تعیین شد که ۸۴ درصد آن یعنی 32 تومان از پنجم تیرماه سال‌جاری توزیع خواهد شد. همچنین با توجه به پیشنهاد هیات‌مدیره مبنی بر رعایت هرچه بیشتر صرفه و صلاح سهامداران و همچنین رعایت سیاست‌های گروه بانک پارسیان به‌عنوان سهامدار عمده مقرر شد مبلغی به‌عنوان پاداش هیات‌مدیره در نظر گرفته نشود.

در ابتدای این نشست احمد جعفری؛ مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان مهم‌ترین رخدادها و چالش‌های صنعت پرداخت در سال گذشته را وجود تحریم‌های بین‌المللی و افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم، عدم کارآیی نظام کارمزد فعلی، عدم تناسب رشد درآمد و هزینه شرکت‌های PSP و اعمال محدودیت در سقف مبلغ تراکنش‌های خرید، حذف کارمزد تراکنش‌های USSD و حضور بازیگران جدید در صنعت پرداخت با صدور مجوز فعالیت برای شرکت‌های پرداخت‌یار برشمرد.

به گفته وی در حال‌حاضر بخش عمده‌ای از پرداخت کارمزد در صنعت پرداخت، هم کارمزد پذیرندگی تراکنش‌های کارتخوان، اینترنت و موبایل و هم کارمزد صادرکنندگی تراکنش کارت‌های بانکی، بر عهده بانک‌ها بوده و از سوی دیگر عدم ماندگاری نقدینگی نزد بانک‌ها موجب افزایش هزینه بانک‌ها در نظام پرداخت شده و این موضوع سبب ایجاد تضاد منافع میان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و بانک‌ها شده است.

جعفری به مساله افزایش هزینه رول کاغذ اشاره کرد و گفت در ابتدای سال ۹۷ این هزینه ۱۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که افزایش قیمت کاغذ باعث شده ۴۰ میلیارد تومان به این هزینه افزوده شود، ضمن اینکه شاهد افزایش هزینه تامین دیگر زیرساخت‌های موردنیاز برای نگهداشت و توسعه شبکه پرداخت شرکت نظیر تامین کارتخوان، زیرساخت‌های فنی و ارتباطی و... نیز بودیم. خوشبختانه شرکت توانست با تمهیداتی بخشی از هزینه‌های ایجاد شده را جبران و منافع سهامداران خود را حفظ کند.

به گفته وی انتظار می‌رود در سال ۹۸ نیز رشد هزینه‌ها مثل سال گذشته ادامه داشته باشد و به همین جهت شرکت تمهیدات لازم به منظور تامین به‌موقع زیرساخت‌ها برای نگهداشت و توسعه شبکه خود را اندیشیده و به دنبال افزایش سهم بازار خود در سال‌جاری است.

جعفری درباره لزوم ارتقای نسبت بهره‌وری کارتخوان‌ها گفت هرچند در سال‌های اخیر شاهد رشد مناسبی در بهره‌وری تعدادی کارتخوان‌های فروشگاهی تاپ بوده‌ایم، لیکن این روند باید با شتاب بیشتری نسبت به سال‌های قبل ادامه داشته باشد تا شرکت بتواند از داشته‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود بیش‌ترین انتفاع ممکن را به‌دست آورد.