با افزایش احتمال تمدید توافق کاهشی اوپک نفت گارد صعودی خود را حفظ کرد

تداوم رشد طلای سیاه

11:26 - 1400/01/21
طی معاملات نخستین روز کاری بازار جهانی بهای نفت افزایش یافت. به نظر می‌رسد سران اوپک در خصوص تمدید توافق کاهشی این کارتل نفتی تا انتهای سال 2019 به توافق رسیده‌اند و اکنون در حال رایزنی با شرکای هم‌پیمان خود هستند. از طرفی توافق آخر هفته آمریکا با دولت مکزیک بر سر موضوع کنترل مرز مشترک بین دو کشور از شدت ریسک‌های اقتصادی کاست و چشم‌انداز تقاضای طلای سیاه را بهبود بخشید.
تداوم رشد طلای سیاه

دنیای بورس: با بازگشایی بازار جهانی نفت به صعود قیمتی خود ادامه داد. پس از ریزش شدید طلای سیاه در دو هفته پیش، خبر احتمال تمدید طرح کاهشی اوپک پلاس تا انتهای سال 2019 منجر به رشد 2 درصدی این ماده ارزشمند در آخرین معاملات پیش از تعطیلی بازار جهانی شد. با شروع مجدد معاملات هفته کاری میلادی و قوت گرفتن خبر مذکور نفت با روند افزایشی خود ادامه داد.

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» طی معاملات امروز 0.41 درصد افزایش یافته و به قیمت 54.2 دلار به فروش می‌رسد. ارزش نفت برنت نیز 0.33 درصد رشد کرده و هر بشکه از آن به بهای 63.5 دلار معامله می‌شود.

خالد الفلیح وزیر نفت عربستان سعودی روز جمعه اعلام کرد که اعضای اوپک نزدیک به توافق بر تمدید طرح کاهشی تولید نفت تا انتهای سال جاری میلادی هستند، با این حال مذاکرات بیشتری با کشورهای هم‌پیمان این کارتل نفتی که جزوی از توافق هستند مورد نیاز است.

الفلیح همچنین گفت عربستان تاکنون بیش از سطح توافق اوپک پلاس تولید خود را کاهش داده است تا از افزایش سطح ذخایر نفتی جلوگیری کند. پادشاهی سعودی حدود 700 هزار بشکه در روز بیش از هدف 10.31 میلیون بشکه در روز از سطح تولید خود کاسته و آنرا به 9.6 میلیون بشکه در روز تقلیل داده است.

الفلیح همچنین متذکر شد که در حال حاضر نیاز به کاهش بیشتر احساس نمی‌شود و هرگونه تغییر در توافق کنونی منوط به اتفاقاتی است که به ایران و ونزوئلا و سایر تولیدکنندگان نفت مربوط می‌شود.

الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه نیز اعلام کرده است که کشورش آماده هماهنگی بیشتر با عربستان در راستا طرح اوپک پلاس است.

 اوپک با همکاری کشورهای هم‌پیمان خود (ملقب به اوپک پلاس OPEC+) از ابتدای سال طرحی کاهشی را به اجرا درآورده‌اند تا از بهای طلای سیاه حمایت کنند.

از سمت دیگر جلوگیری از بروز یک جنگ تجاری دیگر مانع از مکدر شدن چشم‌انداز تقاضای نفت شد. دونالد ترامپ با همتای مکزیکی خود بر سر مناقشات دو کشور در خصوص مهاجرت غیر قانونی به توافق رسید و در پیامی توئیتری از به اجرا در آمدن تعرفه‌ روی کالاهای وارداتی از مکزیک انصراف داد. به گزارش بیکر هیوز در هفته گذشته همچنین تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا به کمترین مقدار خود از فوریه 2018 رسید تا با انقباض مجرای عرضه از بهای نفت حمایت شود.