تنظیم بازارها پس از دلار ۴۲۰۰ تومانی

11:25 - 1400/01/21
دبیر ستاد تنظیم بازار پس از برنامه حذف دلار ارزان از قیمت گوشت، از تنظیم بازار گوشت پس از حذف دلار 4200 تومانی خبر داد.

دنیای اقتصاد: بازار بدون دلار ۴۲۰۰تومانی تنظیم شد. این خبر را عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرد. به گفته او، با وجود اینکه گوشت از سبد دریافت دلار ارزان خط خورد، اما قیمت آن در بازار بالاتر نرفت. جالب آنکه گزارش جدید مرکز آمار از قیمت اقلام پرمصرف خوراکی نشان می‌دهد بهای گوشت در دومین ماه سال با افت مواجه شده است. این در حالی است که در زمان دریافت ارز ارزان، قیمت گوشت و سایر کالاهایی که دلار ۴۲۰۰تومانی دریافت می‌کردند، روند صعودی داشت. در فروردین ماه، تورم ماهانه گوشت گاو بیش از ۸ درصد بود که در دومین ماه سال این نرخ منفی شد.

صحبت‌های قبادی پس از گزارش هفته گذشته مبنی بر «اثر صفر حذف دلار ۴۲۰۰» دومین سند بی‌اثری دلار ارزان است. دبیر ستاد تنظیم بازار تایید کرده تلاطم بازار گوشت فروکش کرده و تغییر ارز دولتی به ارز نیمایی تغییر چندانی بر بازار این قلم کالایی ایجاد نکرده است.

در عین حال اجرای این سیاست در مورد گوشت، انگیزه برای واردات با هدف دریافت دلار ارزان را کم کرده است. کارشناسان معتقدند که سیاست‌گذار می‌تواند از تجربه حذف ارز ارزان گوشت قرمز به‌عنوان یک الگوی موفق استفاده کند و آن را به سایر کالاهای اساسی نیز تعمیم دهد.

  • مشروح گزارش را اینجا بخوانید.