بررسی آمار صادرات و واردات چین در ماه فوریه

تناقض در آمار تجارت چین از نگاه یک سهامدار

11:07 - 1400/01/21
هفته قبل آمار صادرات و واردات چین در ماه فوریه اعلام شد. افت غیر قابل باور حجم صادرات چین در این مدت هراس از کند شدن رشد اقتصاد جهانی را گسترش داد و واکنش بازار جهانی را برانگیخت. با این حال نگاهی دقیق‌تر به این آمار و در نظر گرفتن عوامل بنیادی این ریزش خیره‌کننده، چشم‌انداز متفاوتی را در مورد اقتصاد این کشور ترسیم می‌کند. همین موضوع در ماه‌های آینده میلادی شاید بتواند محرک قیمتی بازارهای کالایی و به دنبال قیمت سهام در بورس تهران باشد.
تناقض در آمار تجارت چین از نگاه یک سهامدار

دنیای بورس: به گزارش رویترز صادرات چین در ماه فوریه نسبت به مدت مشابه سال قبل، 20.7 درصد افت داشته است. این ریزش شدید بسیار بیشتر از پیش‌بینی افت 4.7 درصدی و بزرگترین کاهش ماهانه در سه سال اخیر این کشور محسوب می‌شود.
در یک تحلیل اجمالی ساده به نظر می‌رسد که دومین اقتصاد بزرگ دنیا زیر فشار دعوای تجاری با ایالات متحده و رشد آرام اقتصاد جهانی، با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند. اما با نگاهی دقیق‌تر به واردات کالاهای پایه تصویری کاملا جدید ترسیم می‌شود، جایی که نفت خام، زغال‌سنگ، سنگ‌آهن و مس با روال طبیعی وارد این کشور شده‌اند.
نکته مهمی که در احتساب آمارهای ضعیف ماه فوریه باید در نظر گرفت، تعطیلات سال نو قمری چین در این ماه بود که با تعطیلی بخش اعظم واحدهای صنعتی این کشور توانست آمار و ارقام را تحت‌الشعاع قرار دهد.
سال نو در کشور چین از اوایل فوریه آغاز شد و همین امر منجر به این شده بود که بسیاری از وارد‌کنندگان بارهای خود را زودتر در ماه ژانویه تحویل بگیرند، که خود افت ماه فوریه را توجیه می‌کند.
از طرف دیگر واردات نفت خام چین در این ماه به طور متوسط در حدود 10.23 میلیون بشکه در روز بوده است که نسبت به میانگین ژانویه (10.03 میلیون بشکه در روز) بالاتر است. میانگین واردات نفت چین در دو ماه ابتدایی سال 2019 10.8 درصد بیش از مدت مشابه سال 2018 است که رشد چشمگیری را نشان می‌دهد.
احتمالا افزایش خرید نفت چین به دلیل ذخیره‌سازی برای پالایشگاه‌های جدید است و از طرفی افزایش فعالیت‌های ساختمانی نیز به رشد مصرف نفت کمک کرده است.
صادرات محصولات پالایش یافته در ماه فوریه نسبت به ژانویه 14.4 درصد کاهش یافته که نشان می‌دهد اکثر این نفت خریداری شده برای مصارف داخلی خریداری شده است. این موضوع برای اقتصاد کشور به خصوص در شرایط تحریمی و همچنین سودآوری برای شرکت‌های بورسی مانند گروه فرآورده‌های نفتی و سایر گروه‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم اهمیت خواهد داشت.
واردات مس هم در ماه فوریه ضعیف به نظر می‌رسد اما با دقیق‌تر شدن روی آمار به نتایج جالبی می‌رسیم. واردات مس در ماه فوریه 352 هزار تن بود که 20 درصد پایین‌تر از ژانویه بود. با این حال مجموع واردات چین در دو ماه ابتدایی سال رشد 9.8 درصدی را نسبت به ژانویه نشان می‌دهد. بر این اساس در ادامه سیگنال‌های قبلی برای مس، احتمال رشد قیمتی این فلز را فراهم می‌آورد. در این خصوص در ماه‌های گذشته بارها به پتانسیل قابل توجه ملی مس ایران اشاره شده بود. در این خصوص ذخایر ارزشمندی که شرکت ملی مس در اختیار دارد اگر با رونق بازار جهانی و همچنین تعدیل نرخ دلار نیمایی هم‌زمان شود اثری قابل توجه بر سودآوری این شرکت خواهد داشت.
واردات کنسانتره و سنگ معدن مس هم در ماه فوریه نسبت به ژانویه 10.4 درصد افت داشته، اما در مجموع دو ماه ابتدایی نسبت به سال قبل شاهد رشد 12.7 درصدی بودیم. با وجود در رویه ماهانه اما در مسیر تجمعی رشد محسوس واردات چین را در کالاهای پایه شاهد هستیم موضوعی که می‌تواند سیگنالی حمایتی برای بورس کالامحور تهران (بیش از نیمی از ارزش بورس تهران را شرکت‌های کالایی تشکیل می‌دهند) باشد. طی روزهای اخیر اخبار از صادرات کنسانتره مس از سوی شرکت ملی‌مس منتشر شده است که می‌تواند سیگنال مثبتی برای این شرکت پس از رکود چندین ماه در بخش صادرات کنسانتره باشد.
در مورد واردات سنگ‌آهن هم همین موضوع صدق می‌کند. در ماه فوریه 84.27 میلیون تن سنگ‌آهن وارد کشور چین شد که آمار به نسبت ضعیفی است. با این وجود در دو ماه ابتدایی سال 2019 واردات سنگ‌آهن به این کشور 5.4 درصد افزایش یافته و به سطح 184.27 تن رسیده است. ذکر این نکته ضروری است که در دو ماه ابتدایی سال قبل میلادی واردات سنگ‌آهن به چین نسبت به مدت مشابه سال 2017 یک درصد افت داشت. گرچه حجم صادرات سنگ آهن کشور آن‌چنان چشم‌گیر نیست اما شرکت‌های سنگ آهنی می‌توانند از این فرصت احتمالی استفاده ببرند. رشد قیمتی اخیر زنجیره فولاد و فاصله گرفتن از کف قیمتی اثرات خود را در قیمت سهام منعکس کرده است و احتمال تداوم این روند نیز با توجه به چشم‌انداز موجود به خصوص در اقتصاد داخلی وجود دارد. در این خصوص ثبات نسبی قیمت‌های کنونی و برطرف شدن موانع صادراتی به منظور حذف تخفیفات فروش می‌تواند بر میزان انگیزه سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های فولادی در بورس تهران بیافزاید. در این خصوص مدیرعامل یکی از شرکت‌های فولادی به این موضوع اشاره کرده بود که instex احتمالا می‌تواند فضا را برای شرکت‌های فولادی هموار سازد.
واردات ذغال‌سنگ هم از سطح 27.8 میلیون تن در ماه ژانویه به سطح 20.9 میلیون تن در ماه فوریه تقلیل یافت، اما در مجموع دو ماه رشد 14.4 درصدی را در قیاس با سال قبل به ثبت رساند.
گرچه رشد واردات چین همان‌طور که در بالا اشاره شد سیگنالی مثبت برای سهام محسوب می‌شود اما همچنان نگرانی از آینده اقتصاد جهانی به خصوص چین در جدال تعرفه‌ای با آمریکا وجود دارد. نمی‌توان از عدم قطعیت‌ها با محوریت ترامپ چشم‌پوشی کرد و باید در انتظار ماه‌های آینده بود. در این خصوص افزایش سطح واردات کالاهای پایه در چین با ضعف عجیب صادرات این کشور هم‌خوانی ندارد. شاید دلیل این امر فاز تاخیری واردات کامودیتی‌ها است که شاید در ماه‌های آینده تضعیف شود، خصوصا اگر صنایع تولیدی صادرات محور چین هنور دچار مشکلات عدیده (همچون تعرفه‌های آمریکایی) باشند.
از طرفی شاید بتوان به این نتیجه رسید که رشد واردات کامودیتی‌ها از طرف چین نشان از آن دارد که تلاش‌های پکن برای تقویت اقتصاد خود در حال به ثمر نشستن است و رشد واردات کالاهای پایه به زودی در قالب خروجی صنایع و ساخت‌وساز در این کشور نمود پیدا خواهد کرد.