ترافیک مجامع بورسی در آستانه بهار

11:06 - 1400/01/21
تازه‌ترین تحولات افزایش سرمایه‌های بازار سهام اعلام و بر مبنای آن زمان برگزاری مجامع بورسی در بهار سال 98 نیز به‌روز شد.

دنیای بورس: مجامع پرشماری که برای تصویب افزایش سرمایه به ویژه از محل تجدید ارزیابی یا سود انباشته تا پایان سال تنظیم شده، سهامداران را به یاد رونق تیرماه تشکیل مجامع می‌اندازد، درحالی‌که همه‌ساله در روزهای پایانی اسفند مجامع کمتری برگزار می‌شد. از سوی دیگر محدودیت زمانی برای ثبت این افزایش سرمایه تا پایان سال همه ادارات و سازمان‌های درگیر را به خود مشغول خواهد کرد. به‌عنوان نمونه یکی از شرکت‌ها در هفته گذشته طی دو روز پس از برگزاری مجمع، ثبت افزایش سرمایه را انجام داد.

برخی از فعالان بازار به یاد دارند در سال ۱۳۹۴ در مجمع افزایش سرمایه یکی از شرکت‌های خودروساز که در روزهای پایانی سال برگزار شد، موتورسواری در بیرون مجمع آماده دریافت صورت‌جلسه مجمع بود تا با پشت سر گذاشتن ترافیک شب عید پایتخت بتواند مراحل ثبت را به موقع انجام دهد. البته در حال حاضر با الکترونیکی شدن روند ثبت افزایش سرمایه ترافیک شهر مانعی برای ثبت افزایش سرمایه نیست، اما در هر صورت شرکت‌ها باید به سرعت کارها را پیش ببرند و گرنه ممکن است مجبور به پرداخت مالیات افزایش سرمایه شوند.

در این گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها با تاکید بر وضعیت معاملات حق‌تقدم آنها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

خریخت ج: «صنایع ریخته‌گری ایران» سال‌ها است درگیر زیان است و حتی افزایش سرمایه ۷۰۰ درصدی (۴۴۶درصد آورده و ۲۵۴ درصد تجدید ارزیابی دارایی‌ها) در سال ۱۳۹۴ هم نتوانست روند شرکت را تغییر دهد. خریخت از شرکت‌های زیرمجموعه «گروه بهمن» (خبهمن) است و حدود ۲ سال است بخش خصوصی، مدیریت سهامدار عمده یعنی خبهمن را به‌دست گرفته است. مدیران گروه بهمن در مجمع سالانه خریخت گفتند که در صورت عدم سوددهی خریخت، اصراری به نگه‌داشتن آن در چنین وضعیتی نخواهند داشت (گزارش مجمع سالانه خریخت در سایت «دنیای بورس» در دسترس است). در مجمع فوق‌العاده شنبه گذشته افزایش سرمایه حدود ۲۱۶ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به تصویب رسید تا سرمایه ۴۰ میلیارد تومانی خریخت به بیش از ۱۲۶ میلیارد تومان برسد. سهام جایزه سهامداران تا مجمع سالانه آتی به ثبت خواهد رسید گرچه بعید است با زیان انباشته حدود (۴۶) میلیارد تومانی در تاریخ ۳۰/ ۹/ ۱۳۹۷سودی برای تقسیم وجود داشته باشد.

غگرجی ج: «بیسکویت گرجی» از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل سود انباشته بهره برد تا افزایش ۵/ ۲۲ درصدی خود را در آخرین ماه سال انجام دهد. سرمایه غگرجی از ۲۰ میلیارد تومان به ۵/ ۲۴ میلیارد تومان رسید و به هر سهامدار به ازای هر ۲۰۰ سهم ۴۵ سهم جایزه تعلق گرفت. تلاش شرکت ثبت سرمایه جدید تا پایان سال ۱۳۹۷ می‌باشد. بیسکویت گرجی در چند سال اخیر تحولات مثبتی را در جهت افزایش سودآوری شاهد بوده است.

شگل ج: «گلتاش» یکی از زیرمجموعه‌های «مدیریت صنعت شوینده صنایع بهشهر» (شوینده) است که در استان اصفهان به تولید شامپو، مایع دستشویی، شامپو و خمیردندان مشغول می‌باشد. گلتاش برخی از محصولاتش را با نام تجاری متعلق به شرکت درون گروهی خود «پاکسان» (شپاکسا) تولید می‌کند و در سالیان اخیر شاهد پیشرفت مناسبی در بین شرکت‌های گروه شوینده بوده است. سرمایه شگل از محل سود انباشته با افزایش ۱۰۰ درصدی به ۱۰۰ میلیارد تومان رسید و سهامداران که در مجمع سالانه روزهای آخر دی‌ماه به ازای هر سهم ۸۰ تومان سود نقدی دریافت کرده بودند، یک سهم جایزه هم در ازای هر سهم دریافت کردند.

غویتا ج: «ویتانا» شنبه گذشته بلافاصله پس از مجمع سالانه، در مجمع فوق‌العاده سرمایه خود را از ۳۰ میلیارد تومان به ۶۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته افزایش داد. در واقع شرکت از سود ۱۰۷۹ ریالی هر سهم برای سال منتهی به ۳۰/ ۹/ ۱۳۹۷ تنها ۱۰۸ ریال را تقسیم کرد و بقیه را به انباشته منتقل کرد تا براساس مجوز سازمان بورس بتواند یک سهم جایزه به هر سهم ویتانا بدهد. با ثبت این افزایش سرمایه تا پایان سال جاری، ویتانا در سال ۱۳۹۷ دو افزایش سرمایه قابل توجه را به انجام می‌رساند تا سرمایه ۶/ ۵ میلیارد تومانی ابتدای سال را به بیش از ۱۰ برابر افزایش دهد که رکورد جالب‌توجهی است. طی چندسال اخیر با فعالیت‌های سهامدار عمده جدید، ویتانا شاهد بهبود وضعیت تولیدی و بالطبع مالی خود بود، به‌گونه‌ای که ضمن احیای برند محصول اصلی خود «بیسکویت مادر»، تولیدات جدیدی را نزدیک یا منطبق بر استانداردهای روز صنعت غذا به بازار عرضه کرد. منابع حاصل از افزایش سرمایه قرار است صرف تکمیل طرح توسعه شرکت در شهرک صنعتی کاسپین قزوین شود.

فزرین ج: «زرین معدن آسیا» در مجمع فوق‌العاده سه‌شنبه گذشته افزایش سرمایه از ۳۰ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان را تصویب و دو روز بعد یعنی پنج‌شنبه آن را به ثبت رساند. فزرین یکی از چابک‌ترین و رشدی‌ترین تولید‌کننده‌های سرب و روی در زنجان است که از زمان عرضه اولیه در سال ۱۳۹۱ بازدهی مناسبی برای سهامداران داشته است. سهامداران فزرین به ازای هر ۳ سهم خود ۲ سهم جایزه دریافت کرده و با آن به مجمع سالانه آتی خواهند رفت.

کچاد ح: در مجمع فوق‌العاده «معدنی و صنعتی چادرملو» گرچه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی به تصویب رسید، اما حدود ۳۱ درصد آن قطعی شد و بقیه در اختیار هیات‌مدیره قرار گرفت تا طی ۲ سال به اجرا درآید. مهلت پذیره‌نویسی افزایش سرمایه مرحله اول از ۳۳۵۰ میلیارد تومان به ۴۴۰۰ میلیارد تومان تا دهم اردیبهشت سال آینده تعیین شده و حق‌تقدم آن با تفاوت قیمتی بیش از ۵۰ تومان نسبت به سهم (با در نظر گرفتن ۱۰۰ تومان واریزی) کشف قیمت شد که با توجه به عدم تعلق سود به حق‌تقدم در مجمع سالانه آتی طبیعی به نظر می‌رسد.

همزمان با برگزاری مجمع افزایش سرمایه، خبر قطعی اضافه شدن ذخیره بزرگی از سنگ آهن منتشر شد تا همان گونه که مدیرعامل در مجمع سالانه وعده داده بود، نگرانی کمبود مواد اولیه تا مدت‌ها از شرکت دور باشد.

داوه ج: «داروسازی آوه سینا» از مهمان‌های جدید فرابورس که در عرضه اولیه بازدهی چندانی برای سهامداران آن نداشت در مجمع چهارشنبه گذشته، افزایش سرمایه حدود ۳۷ درصدی از سود انباشته را به تصویب رساند. سرمایه داوه از ۳۵ میلیارد تومان به ۴۸ میلیارد تومان رسید و با ثبت این افزایش سرمایه تا پایان سال در مجمع آتی سود به سهام جایزه جدید تعلق خواهد گرفت. البته سود خالص داوه در دوره ۹ ماه منتهی به ۳۰/ ۹/ ۱۳۹۷ هیچ افزایشی را نسبت به سال قبل نشان نمی‌دهد.

دجابر ح: «داروسازی جابربن حیان» در جلسه هیات‌مدیره خود افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از مطالبات و آورده نقدی را که در سال گذشته مجوز آن را گرفته بود، قطعی کرد تا سرمایه‌اش را از ۶/ ۷۵ میلیارد تومان به ۴/ ۱۱۳ میلیارد تومان برساند. افزایش سرمایه دجابر تا زمان مجمع سالانه به ثبت نمی‌رسد و تفاوت قیمت حق‌تقدم با سهم قابل انتظار است. در روز کشف قیمت حق‌تقدم، تفاوت قیمتی ۱۲۰ تومانی با قیمت سهم وجود داشت، اما تا چهارشنبه این تفاوت به ۱۶۰ تومان رسید. عملکرد ۹ ماهه منتهی به ۳۰/ ۹/ ۱۳۹۷ دجابر چندان مناسب نبود و اگر به همین شکل پیش برود سودی کمتر از ۱۱۰ تومان پارسال (با سرمایه قدیم) خواهد ساخت. با این وضعیت به نظر می‌رسد بازار به حق‌تقدم واکنش منفی بیشتری نسبت به سهم نشان داده است.

سازمان بورس در هفته گذشته نیز در صدور مجوز افزایش سرمایه بسیار پرکار ظاهر شد و ۱۸ مجوز افزایش سرمایه صادر کرد. یکی از این مجوزها مربوط به «داروسازی دانا» (ددانا) از شرکت‌های تحت کنترل «سرمایه‌گذاری شفا دارو» (شفا) است که هنوز در بورس عرضه نشده است. در جدول زیر مجوزهای صادر شده و نیز زمان برگزاری مجامع آنها را درج شده است.

ترافیک مجامع بورسی در آستانه بهار14