بازار جهانی در یک قاب

10:59 - 1400/01/21
دیروز بازارهای سهام آسیایی با موتور محرک توافق تجاری چین و آمریکا به اوج 5 ماهه رسیدند، اما عدم انتشار گزارش رسمی از دو طرف در رابطه با مذاکرات واشنگتن باعث عقبگرد آنها در معاملات امروز بود. در انگلستان نیز امید به تعویق مهلت پایانی برگزیت پوند را به اوج ماهانه رساند.
بازار جهانی در یک قاب

دنیای بورس: بازارهای سهام اروپایی نیز چشم‌انداز روشنی در معاملات امروز ندارند و علی‌رغم کم شدن احتمال برگزیت بدون توافق، شاخص FTSE لندن 0.6 درصد افت داشت. بازارهای آتی آمریکا نیز در محدوده منفی قرار دارند و شاخص S&P 500 به میزان 0.4 درصد کاهش یافته است.

شاخص MSCI (وسیع‌ترین شاخص حوزه آسیا پاسیفیک بدون در نظر گرفتن ژاپن) هم نسبت به اوج خود در میانه سپتامبر 0.5 درصد پایین‌تر است. اثر جنگتجاری بین چین و آمریکا در بازارهای جهانی کاملا هویداست.

یکشنبه دونالد ترامپ اعلام کرد که مهلت پایانی اعمال تعرفه‌های جدید را بر 200 میلیارد دلار کالای چینی را بازهم تمدید کرد و گفت که توافق تجاری به احتمال بسیار زیاد در زمان خیلی زود حاصل شود و یا ممکن است هیچ وقت به وقوع نپیوندد. افت سه‌شنبه بازارهای آسیایی در پی درخواست تحلیل‌گران جی پی مورگان از سرمایه‌داران در مورد محدود کردن سطح انتظارات خوش‌بینانه آنها بود. به نظر این دسته از تحلیل‌گران تمدید مهلت پایانی مذاکرات ابدا به معنای توافق نهایی نیست.

دو دلیل برای بروز چنین رویکردی وجود دارد : 1) هیچ موعد ضرب‌العجل جدیدی نعیین نشده است. 2) هیچ بیانیه رسمی از مقامات دو طرف در مورد مذاکرات واشنگتن منتشر نشده است.

سهام بازارهای استرالیا به دلیل وابستگی به بورس انرژی و در پی کاهش بهای نفت 0.9 درصد افت کرد.

سهام بازارهای چین نیز به دلیل موضع‌گیری‌های گنگ ترامپ از دیروز در حال زیگزاگ بین محدوده مثبت و منفی است. با شدت گرفتن فشار فروش با نزدیک شدن به پایان سال مالی شاخص Nikkei ژاپن با افت 0.4 روبرو شد.

بازار سهام آمریکا همچنین نگران افت تخمین سود سه ماهه اول 2019 می‌باشد. دوشنبه در وال‌استریت اعلام شد که انتظار رشد S&P در سه ماه نخست سال جاری میلادی 0.9 درصد کاهش یافته است. در ابتدای ژانویه رشد سود این سهام 5.3 درصد پیش‌بینی شده بود.

در بازار ارز نیز نسبت پوند به دلار با ثبت عدد 1.3149 واحد، به اوج خود در چهار هفته اخیر رسید. خبر احتمال تعویق مهلت پایانی توافق برگزیت به بعد از 29 مارس محرک رشد بهای پوند بود.

این خبر با اقبال سرمایه‌گذارانی روبرو شد که از احتمال برگزیت سخت (بدون توافق) در هراس بودند. با این حال این خبر ممکن است از اعتماد حامیان کنونی ترزا می نخست وزیر این کشور بکاهد و با افزایش رای عدم اعتماد به وی، احتمال برگزاری انتخابات عمومی را در این کشور شدت بخشد.

شاخص دلار با نوسان محدود در به حرکت خود ادامه می‌دهد و اندکی از افت دیروز خود را جبران کرده و در سطح 96.4 واحد قرار گرفته است. نگاه بازار جهانی اکنون به سخنان ژروم پاول رئیس بانک مرکزی آمریکاست که قرار است امروز و فردا در کمیسیون اقتصادی سنا آمریکا به تشریح اوضاع اقتصادی این کشور بپردازد. بازار در انتظار شنیدن خبر تداوم سیاست‌های فعلی فدرال رزرو و جزئیات بیشتر از برنامه کاهشی ترازنامه این نهاد است.

دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا نیز در این هفته از نکات تاثیرگذار بر بازار حهانی است. رهبر کره شمالی به منظور دستیابی به توافق هسته‌ای با دونالد ترامپ وارد هانوی پایتخت ویتنام شده است. پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز راهی ویتنام شده و پس از فراهم کردن مقدمات مذاکره، ترامپ نیز به آنها ملحق خواهد شد.

دیروز دونالد ترامپ در پیامی ویدئویی از اوپک خواست که از تلاش برای افزایش بهای نفت دست بردارند و اعلام کرد که قیمت طلای سیاه بیش از حد بالاست. بهای نفت خام آمریکا پس از این خبر با افت 3.9 درصدی از اوج روزانه به سطح 55.2 دلار سقوط کرد.