افزایش بدهی برق ایران

10:58 - 1400/01/21
میزان بدهی صنعت برق ایران به بخش‌های خصوصی و بانک‌ها که در دولت یازدهم 30 هزار میلیارد تومان بود، امروز به 42 هزار میلیارد تومان رسید.

تسنیم: در صنعت برق بسیار گرفتاریم و کار به جایی رسیده که در این صنعت برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان هم مشکل داشته‌اند، این عبارت، بخشی از صحبت‌های روز گذشته وزیر نیرو است که به اقتصاد معیوب صنعت برق ایران اشاره کرده، صنعت برقی که می تواند هم خود مولد باشد و هم باعث ایجاد تحرک در دیگر بخش‌های اقتصادی کشور شود، اما به دلیل تعرفه‌گذاری اشتباه، اعطای یارانه به پرمصرف‌ها و عدم حمایت زیرساختی از بخش تولید در آن، امروز به صنعتی ورشکسته و نیازمند یارانه دولتی تبدیل شده است.

میزان بدهی صنعت برق ایران به بخش‌های خصوصی و بانک‌ها که در دولت یازدهم 30 هزار میلیارد تومان بود، امروز به 42 هزار میلیارد تومان رسیده و به نظر می‌رسد هیچ اجماع نظری بین مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس برای اصلاح ساختار اقتصادی صنعت برق وجود ندارد. در حالی صنعت برق ایران 42 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که میزان طلب این صنعت از دولت به 38 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

تنها در بخش تعرفه‌گذاری و اصلاح آن، وزارت نیرو حدود 6 ماه است که پیشنهاد اصلاح تعرفه پرمصرف‌ها را به منظور اخذ قیمت تمام شده تامین برق از پرمصرف‌ها و توقف اعطای یارانه دولتی به مصرف بیشتر را به هیات دولت ارائه کرده اما هیچ خروجی مشخصی از دولت در این زمینه نمی‌بینیم.

در حالی صنعت برق ایران 42 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که میزان طلب این صنعت از دولت به 38 هزار میلیارد تومان می‌رسد. در واقع چرخه معیوب اقتصاد در این صنعت موجب شده تا دولت نتواند پول برقی که با سوخت یارانه‌ای تولید می‌شود را نیز به‌موقع به فعالان صنعت برق بپردازد و این طلب انباشته،خود موجب کاهش تحرک در صنعت برق کشور شده است.