با رشد ارزش پوند و یورو رقم خورد

رشد کامودیتی‌ها با تضعیف چشم‌انداز دلار

10:55 - 1400/01/21
افت ادامه‌دار ارزش دلار در برابر سبدی متشکل از 6 ارز رقیب، محرک قیمت کالاهای پایه در معاملات امروز بازار جهانی بود. قدرت‌گیری پوند با اتکا به آمار اشتغال قدرتمند و اظهارات مقامات فدرال رزرو پیش از نشست رسمی عصر امروز این نهاد باعث تنزل شاخص دلار شد.
رشد کامودیتی‌ها با تضعیف چشم‌انداز دلار

دنیای بورس: شاخص دلار که معرف قدرت این پول در مقابل سبدی متشکل از ارزهای رقیب است در مقایسه با بیشترین مقدار خود از روز گذشته 0.5 درصد افت داشته و به سطح 96.37 واحد رسیده است. نرخ بیکاری بریتانیا در ماه دسامبر در سطح کم‌ترین حد خود باقی ماند و باعث افزایش 1.03 درصدی نسبت ارزش پوند به دلار در معاملات دیروز شد. با این حال عدم برآورده شدن انتظارات از رشد دستمزدها در ماه دسامبر با افزایش تنها 3.4 درصد از رشد بیشتر پوند استرلینگ جلوگیری کرد.

ارزش پوند همچنین با چشم‌انداز مثبت از پیشروی مذاکرات برگزیت صعودی شد. امروز ترزا می نخست وزیر انگلستان با ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در خصوص پیگیری مذاکرات دیدار خواهد داشت.

رشد 0.36 درصدی یورو نسبت به دلار نیز فشار را بر شاخص دلار بیشتر کرد. بنا بر گزارش مرکز آمار ZEW شاخص اعتماد سرمایه‌گذاران آلمان به اوج 5 ماهه خود رسیده است. این شاخص بیانگر چشم‌انداز 6 ماهه صنعت آلمان است.

از دیگر سو رئیس بانک مرکزی ژاپن به پارلمان این کشور اعلام کرد که این نهاد آمادگی دارد در صورت آسیب‌رسانی ین قدرتمند به اقتصاد این کشور، سیاست‌های تسهیل کننده مالی را بیشتر کند. پس از این اظهارات ارزش دلار در برابر ین 0.04 درصد افت کرد.

علاوه بر رشد دسته‌جمعی ارزهای رقیب دلار، اظهارات دو تن از مقامات فدرال رزرو آمریکا پیش از نشست رسمی این نهاد در بعداز ظهر امروز، بیشترین فشار را بر شاخص دلار وارد کرد. آقای ویلیامز رئیس بانک مرکزی سانفرانسیسکو اعلام کرد که اقتصاد قدرتمند آمریکا به حرکت خود ادامه می‌دهد و سیاست‌های مالی چند وقت اخیر فدرال رزرو را مثبت توصیف کرد. وی گفت نبود هماهنگی در داده‌های اقتصادی، عدم تغییر نرخ بهره دلار را منطقی می‌کند. خانم مستر، رئیس بانک مرکزی کلیولند، که جزو اعضای موافق افزایش نرخ بهره فدرال رزرو محسوب می‌شود، بر خلاف انتظارات در سخنرانی دیروز خود گفت که ترازنامه فدرال رزرو می‌تواند با سرعت کمتری کاهش یابد. اظهارات این دو مقام رسمی چشم‌انداز تداوم عدم افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را تقویت کرد و به افت بیشتر شاخص دلار انجامید. نشست رسمی مقامات بانک مرکزی ایالات متحده عصر امروز، چهارشنبه، برگزار خواهد شد.

با فاصله گرفتن شاخص دلار از قله دو ماهه، ارزهای رقیب قدرت خرید بیشتری پیدا کردند و بهای جهانی کامودیتی‌ها افزایش یافت. در لحظه نگارش این گزارش (ساعت 13) مس با رشد 0.08 درصد به قیمت 6337 دلار، سرب با رشد 0.21 درصد به قیمت 2024 دلار، روی با رشد 0.42 درصد به قیمت 2674 دلار، آلومینیوم با رشد 0.38 به قیمت 1863 دلار و طلا با افزایش 0.21 درصدی به قیمت 1344 دلار معامله می‌شوند.