واکنش مدیرعامل بورس کالا به تغییرات بازار آهن

10:53 - 1400/01/21
مدیرعامل بورس کالای ایران درباره تغییرات جدید در بازار آهن و فولاد توضیح‌های جدیدی ارایه کرد.

فارس: حامد سلطانی‌نژاد؛ مدیر عامل بورس کالای ایران درباره تغییرات جدید در بازار آهن و فولاد براساس ابلاغیه جدید وزارت صمت گفت: با توجه به برچیده شدن محدودیت‌ها در بخش سقف قیمت‌ها و نرخ پایه، بازار به نسبت متعادلی در رینگ فلزات بورس کالا حکم فرما شده اما درعین حال طبق حداقل کف عرضه تعیین شده برای محصول‌های فولادی و فلزی باید از سوی عرضه کنندگان رعایت شود.

به گفته وی تولیدکنندگان بزرگ فولادی، عرضه حداقلی تعیین شده را رعایت می‌کنند ولی برای ثبات بازار باید مواردی که برای کف عرضه ای که وزارت صنعت و دستور العمل های ستاد تنظیم بازار تعیین کرده‌اند، همواره رعایت شود تا سمت عرضه دغدغه ای وجود نداشته باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه به هر تغییر قیمتی نباید لزوما با دید منفی نگاه کرد، گفت: وقتی قیمت‌ها در بورس به‌طور مستمر ثابت و بدون نوسان باقی بمانند دیگر به آن بازار نمی‌توان اصطلاح بورس را اطلاق کرد. نوسان قیمت‌ جزو ذات بازار است و در غیر این صورت مشکلات و معضلاتی مثل تفاوت فاحش قیمت‌ها با خارج از بورس و احتمال بروز ناهنجاری‌ها ایجاد خواهد کرد.

سلطانی‌نژاد درباره بخشنامه منتسب به وزارت صمت برای تعیین نرخ آهن و فولاد با مبنا قرار گرفتن تازه‌ترین نرخ CIS و تشکیل حباب قیمتی ۱۰۰۰ تومانی در نرخ میلگرد در بورس کالا با بازار آزاد گفت: بازار CIS یک بازار جهانی بوده که تغییرات آن لحظه ای است اما مبنای کشف قیمت محصولات فولادی هنوز در بورس کالا تغییر نکرده و همان فرمول قبلی است که مطابق با مصوبه آخر ستاد تنظیم بازار تعیین شده است. یعنی قیمت پایه بر مبنای شاخص‌هایی توسط وزارت صمت استخراج و به عرضه کننده اعلام می‌شود و سپس بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا رقابت می‌شود. به گفته وی، این امکان وجود داردکه قیمت‌های موجود در بازار آزاد نرخ‌های معتبری نباشد و شاید قیمت‌ها بر مبنای چند معامله صورت گیرد.

مدیر بورس کالای ایران با تاکید اینکه در بورس حجم معاملات میلگرد و فولاد مشخص و شفاف است، ادامه داد: اگر چه حجم عرضه محصول‌های فولادی در بورس کالا بطور عمده فروشی است ولی حد مشخصی از تفاوت بین عمده و خرده فروشی محصولات وجود دارد.حجم عرضه محصولات فولادی که در بورس کالا انجام می‌شود همگی برای سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندکان ارسال می‌شود. به این ترتیب نظارت بر قیمت عمده فروشی در بورس و برآورد نرخ خرده فروشی محصول‌های فولادی در بازار آزاد مشخص شده و اگر گران فروشی در این زمینه وجود داشته باشد را پیگیری می‌کنند.

سلطانی‌نژاد تصریح کرد: ادعای نوسان شدید قیمت محصول‌های فولادی در بازار آزاد شاید قیمت‌های معتبری نبوده و یا بر مبنای انتظارات آتی متفاوتی صورت گرفته باشد. اما در سطح عمده و خرده فروشی در بورس کالا آرامش خوبی حاکم شده و اگر همه عرضه کنندگان به سمت عرضه روی بیاورند به تناسب کف عرضه محصول‌ها، بازار کاملی خواهد بود.