مصوبه امروز مجمع « فولاد »

10:51 - 1400/01/21
امروز در مجمع فوق‌العاده فولاد مبارکه، افزایش سرمایه این شرکت به تصویب سهامداران رسید.

دنیای بورس: افزایش سرمایه فولاد مبارکه اصفهان از 7 هزار و 500 میلیارد تومان به 13 هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته تصویب شد.

فولادمبارکه در حالی بعد از افزایش سرمایه شهریور سال گذشته تاپیکو ( از 4.3 به 8.1 هزار میلیارد تومان) رتبه نخست بزرگترین شرکت بورس ایران را از دست داده بود که با برگزاری مجمع فوق العاده دیروز ، مجددا این جایگاه را بعد حدود 17 ماه باز پس گرفت. به این ترتیب با حضور بیش از 75 درصد از سهامداران «فولاد» و موافقت اکثریت با افزایش سرمایه 75 درصدی از سود انباشته، سرمایه این غول فولاد ساز از 7.5 به 13 هزار میلیارد تومان رسید و مقرر شد این رویداد مهم تا زمان برگزاری مجمع سالانه در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد.

این تامین مالی 5.5 هزار میلیارد تومانی با 4 هدف بازیافت مخارج سرمایه‌ای طرح‌های در دست اجرا، بازیافت مخارج سرمایه‌ای مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های فرعی و وابسته، بازیافت مخارج سرمایه‌ای تملک سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت و اصلاح ساختار مالی صورت می‌گیرد.

همچنین بر مبنای گزارش سندیکا، از مهم‌ترین نکات مطرح شده در این پرسش و پاسخ می‌توان به موضوع‌هایی همچون سوددهی در سال آینده با توجه به تحریم‌ها، کمبود آب و خرید ذوب آهن اصفهان اشاره کرد. حمیدرضا عظیمیان به‌عنوان رئیس مجمع در پاسخ به این پرسش‌ها گفت: از ۲۷ مهر‌ سال جاری، فولاد مبارکه اصفهان در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است؛ به همین خاطر برای صادرات مشکلاتی خواهیم داشت. البته برنامه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا داریم و برای جلوگیری از مقابله با این دور زدن، از بیان جزییات آن معذوریم. وی با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها فروش داخلی ما هیجانات زیادی نخواهد داشت، گفت:

به‌طور حتم با مشکل آب روبه‌رو‌ هستیم و برای این مشکل برنامه‌هایی مثل انتقال پساب شهرهای اطراف و بازیابی آب‌های مصرف شده (در دست اجرا) داریم. این در حالی است که با توجه به سه برابر شدن میزان تولید فولاد مبارکه نسبت به سال ۱۳۷۲، میزان مصرف آب نسبت به آن زمان به یک چهارم کاهش یافته است. مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: برای خرید ذوب‌آهن برنامه‌ای نداریم و به نظرم بهتر است که فولاد مبارکه از رشته تخصصی خود خارج نشود. 

در پایان مجمع اول، سهامداران به این افزایش سرمایه رای مثبت دادند و این افزایش سرمایه به ثبت رسید.در مجمع دوم، با همان ترکیب هیات‌‌رئیسه، موضوع افزایش سرمایه برای کمک‌های اجتماعی فولاد مبارکه مطرح شد. حجم کمک‌های فولاد در سال گذشته به میزان ۱۰ میلیارد تومان بود. با توجه به افزایش مشکلات اجتماعی، پیشنهاد شد که میزان این کمک‌ها، ۵ میلیارد تومان افزایش و به ۱۵ میلیارد تومان برسد. سهامداران و حاضران در مجمع، به این پیشنهاد رای مثبت دادند و این موضوع نیز به تصویب رسید.