فروش کامل اوراق منفعت طرح‌های نفتی

10:47 - 1400/01/21
سازمان بورس و اوراق بهادار از فروش کامل یک هزار میلیارد تومان اوراق منفعت برای تامین مالی پروژه‌های توسعه میدان‌های نفتی در معاملات روز گذشته بازار سرمایه خبر داد.

ایرنا: وزارت نفت برای تامین مالی طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت در میادین نفتی در حال بهره‌برداری در نظر دارد تا پایان امسال، ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق «منفعت» منتشر کند. بر این اساس، در گام نخست یک هزار میلیارد تومان از این اوراق در بازار سرمایه منتشر شد که هدف آن خرید منافع حاصل از توسعه ۱۱ حلقه چاه نفت بود.

مدت این اوراق سه ساله و تعداد کل اوراق نیز ۱۰ میلیون ورقه به ارزش یک هزار میلیارد تومان بود که سررسید آن در بهمن‌ سال ۱۴۰۰ است. نرخ سود سالانه اوراق شرکت ملی نفت با عنوان اوراق منفعت «شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند» ۱۹ درصد تا سررسید است که هر ۶ ماه یک‌بار به حساب دارندگان آن واریز می‌شود. شرکت ملی نفت ایران ضمانت اصل اوراق را برعهده گرفته و صندوق‌های بازنشستگی پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت نیز به‌عنوان ضامن سود اوراق معرفی شده است.

چندی پیش معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: اجرای ۳۳ طرح در سه سال برای طرح‌های نگهداشت و تولید نفت تعریف شده است که ۲۹ طرح در خشکی قرار دارد. به گفته رضا دهقان میزان سرمایه‌گذاری مصوب برای اجرای این طرح‌ها ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است که پس از اجرای کامل آن‌ها، تولید نفت به‌طور میانگین ۲۸۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد. ۸۰ درصد تامین مالی این طرح‌ها از طریق شرکت واسطه و بقیه توسط پیمانکاران تامین می‌شود.