بازیگران بورس (11 دی)

کدام سهامدار حقوقی « وپاسار » را فروخت؟

سهامداران خرد در حالی معاملات روز سه‌شنبه را با ثبت تغییر مالکیت در زمین خود سپری کردند که بخش عمده‌ای از این خریدها به جمع‌آوری سهام گروه بانکی تعلق داشت.

دنیای بورس: در این میان بخش قابل‌توجهی از خریدهای صورت گرفته در سمت خرید سهام بانک پاسارگاد بود. در حالی «وپاسار» بعد از گذشت حدود 2سال ، سرانجام روز گذشته بازگشایی شد که سهامداران خرد تمایل زیادی در جمع‌آوری این سهام داشتند. این در حالی است که سهامداران عمده در «وپاسار»، عرضه‌های سنگینی را رقم زدند؛ به‌طوری‌که 92درصد از فروش‌های امروز این نماد از سوی حقوقی‌ها بود. در این میان  شركت دانش گستران آتی سازپويا در حدود 172میلیون سهم بانک پاسارگاد را به فروش رساند.

سرمايه‌گذاری خوارزمی نیز دیگر حقوقی «وپاسار» بود که بیش از 21میلیون سهم را عرضه کرد. البته خود «وخارزم» نیز عرضه از سوی سهامدار عمده را تجربه کرد. به‌طوری‌که 9میلیون سهم مزبور از سوی گروه مالی بانک مسكن به فروش رفت. خالص خرید سهامداران خرد در بازار امروز در حالی حدود 144میلیارد تومان بود که تغییر مالکیت 150میلیارد تومانی در گروه بانکی و در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی ثبت شد.

  • الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: دیگر نمادهای بانکی نیز وضعیتی مشابه را در بازار امروز تجربه کردند. در این میان بانک تجارت با عرضه 40میلیون سهمی توسط صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی تجارت ايران روبرو شد. شركت پرشيان فولاد نیز به عنوان سهامدار عمده در پست بانک، اقدام به عرضه بیش از 4میلیون سهم کرد.در نماد بانک ملت نیز صندوق سرمايه‌گذاری يكم كارگزاری بانک كشاورزی، حدود 5میلیون سهم را واگذار کرد. گروه توسعه مالی مهرآيندگان نیز به عنوان سهامدار عمده در بانک خاورمیانه، 50میلیون سهم را به فروش رساند.

  • ب) گروه فلزات اساسی: رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادها فلزی نیز نشان از آن دارد که فولاد خوزستان عرضه 58میلیون سهم توسط گروه توسعه اقتصادی پايندگان را تجربه کرد. البته بخشی از سهام «فخوز» یعنی معادل 6میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بانک ايران زمين خریداری شد.

  • ج) شرکت‌های معدنی: در نمادهای زیرمجموعه گروه معدنی نیز سرمايه‌گذاری توسعه ملی به عرضه‌های خود در نماد توسعه معدنی و صنعتی صبانور ادامه داد و امروز نیز 50 هزار سهم دیگر را واگذار کرد. این در حالی است که صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان به عنوان حقوقی فعال در نماد توسعه معادن و فلزات به خرید  سهم پرداخت و حدود 7 میلیون سهم را جمع‌آوری کرد. در نماد معادن‌ منگنز ايران‌ نیز خرید 160هزار سهمی توسط شركت گسترش سرمايه‌گذاری ايرانيان صورت گرفت.

  • د) گروه محصول‌های شیمیایی‌: بررسی خرید و فروش‌های صورت گرفته در نمادهای شیمیایی‌ نیز نشان از فعالیت بالای سهامدار عمده دارد. در این گروه شركت سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد به عنوان سهامدار عمده در «پترول» به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز حدود 400 هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. در نماد پاکسان نیز شركت مديريت صنعت شوينده توسعه صنايع بهشهر و صندوق سرمايه‌گذاری با درآمدثابت اميد انصار به خرید سهم پرداخته و در مجموع حدود 70هزار سهم را جمع‌آوری کردند. در گروه صنعتی پاكشو نیز 15هزار سهم توسط شركت رستوران‌های زنجيره‌ای گل فوده خریداری شد. روندی مشابه در نماد مديريت صنعت شوينده توسعه صنایع بهشهر با حمایت از سوی سه حقوقی دنبال شد؛ بر این اساس شركت سرمايه‌گذاری گروه صنايع بهشهرايران، شركت توسعه صنايع بهشهر و صندوق سرمايه‌گذاری اندوخته توسعه صادرات آرمان در مجموع حدود 500 هزار سهم مزبور را خریداری کردند. سرمایه‌گذاری صنايع ‌شيميايی ‌ايران نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید 100 هزار سهم از سوی گروه سرمايه‌گذاری آتيه دماوند را تجربه کرد.

 

 

Submitted by admin on