دلایل تداوم روند نزولی قیمت نفت

10:13 - 1400/01/21
پس از سقوط قیمت نفت برنت به کمتر از 60 دلار و تنزل ارزش نفت وست تگزاس به زیر سطح 50 دلار در شب گذسته، قیمت‌ها در روز سه‌شنبه بار دیگر در مسیر نزولی قرار گرفتند.

شب گذشته بازار نفت زیر فشار شدیدی قرار گرفت و قیمت نفت برنت و وست تگزاس نزدیک به سه درصد پایین آمد. صبح امروز نیز شاهد تداوم روند نزولی قیمت هستیم به گونه‌ای که این دو محصول با کاهش قیمتی فراتر از یک درصد مواجه شده‌اند.

به گزارش رویترز روز دوشنبه موسسه تحقیقاتی Genscape در گزارشی اعلام کد که سطح ذخایر نفت در مرکز ذخیره‌سازی کوشینگ اوکلاهاما از یازدهم تا چهاردهم دسامبر افزایشی بیش از یک میلیون بشکه را تجربه کرده است.  مرکز کوشینگ به عنوان محل تحویل فیزیکی قراردادهای آتی نفت وست تگزاس به شمار می رود. انتشار این خبر نگرانی‌های وسیع را در زمینه کاهش تقاضا برای نفت خام پدید آورد و بازار را زیر فشار شدیدی قرار داد.

در عین حال اداره اطلاع انرژی آمریکا نیز در گزارشی پیش‌بینی کرد که تا پایان سال جاری میلادی میزان تولید نفت آمریکا در شش حوزه اصلی تولید نفت شیل برای اولین بار از مرز 8 میلیون بشکه خواهد گذاشت. در این میان برخی از منابع خبری نیز اعلام کردند که با وجود تحریم‌های یکجانبه خزانه‌داری آمریکا، ایران کماکان درحال صادرات حجم قابل ملاحظه‌ای از نفت خام است. تاثیر منفی این اخبار نیز بازار نفت ملموس بود. صبح امروز نیز بازار نفت زیر فشار روانی حاصل از خبرهای مذکور قرار گرفت و قیمت ها بار دیگر کاهش یافتند.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه فوریه با افزایشی 1/3 درصدی در سطح 58/8 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه فوریه به همین میزان ارزان شده و به 49/5 دلار رسیده است.