واکنش منفی نفت به آمارهای اقتصادی چین

10:09 - 1400/01/21
بازار نفت به آمارهای منتشر شده از اقتصاد چین در صبح امروز واکنش منفی نشان داد و قیمت این محصول با افتی کمتر از یک درصد مواجه شد.

صبح امروز اداره آمار ملی چین در گزارشی اعلام کرد که نرخ رشد سالانه  تولیدات صنعتی  و خرده فروشی این کشور در ماه نوامبر به ترتیب به 5/4 و 8/1 درصد رسیده است. هر دو رقم اعلام شده ضعیف‌تر از برآورد موسسات مالی و تحقیقاتی بود و همین امر به نگرانی در زمینه چشم‌انداز رشداقتصادی چین دامن زد. در پی این امر دورنمای تقاضا برای نفت خام از سوی چین تضعیف شد و قیمت این محصول در بازار جهانی روندی نزولی را در پیش گرفت.

با این وجود افت قیمت نفت در روز جاری چندان چشمگیر نبود  چرا که احتمال ورود مجدد بازار نفت به وضعیت کمبود عرضه ،حمایت نسبی را از قیمت این محصول پدید اورد. روز گذشته آژانس بین المللی انرژی در گزارشی از احتمال ورود بازار نفت به وضعیت کمبود عرضه تا فصل دوم سال 2019 خبر داد. کاهش تولید از سوی اوپک و کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه، اصلی ترین دلیل این امر اعلام شده است.

در معالات روز جاری نفت برنت در قرارداد ماه فویه با افتی 0/6 درصدی به 61 دلار رسیده و نفت وست تگزاس نیز برای تحویل در ماه ژانویه با کاهش قیمتی 0/5 درصدی در  سطح 52/3 دلار معامله می‌شود.