کاهش فاصله دلار با کف روانی

آیا ریزشی دیگر انتظار ارز و طلا را می‌کشد؟

10:06 - 1400/01/21
نرخ هر دلار آمریکا در معاملات امروز بازار ارز تهران با افت حدود 200 تومانی همراه شد. قوانینی که بانک مرکزی به منظور کاهش سرعت گردش پول با تمرکز بر بازار ارز به کار گرفته است، افزایش فشار بر دلالان را به دنبال داشته است. بررسی رویه نرخ دلار در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که با شکست سقف یا کف روانی بر شتاب نرخ دلار تا رسیدن به سطوح مقاومتی و حمایتی بعدی افزوده شده است. بر این اساس احتمال شکست کف 11 هزار تومانی و شتاب دوباره نرخ دلار در شرایط کنونی مطرح می‌شود.
 آیا ریزشی دیگر انتظار ارز و طلا را می‌کشد؟

دنیای بورس: یکی از نکات بارز معاملات امروز بازار ارز کاهش فعالیت دلالان به خصوص کانال‌های تلگرامی است. به نظر می‌رسد کانال‌های تلگرامی نیز به منظور جلوگیری از بی‌اعتباری خود از نرخ‌سازی تا حدودی اجتناب می‌کنند. افسار بازار ارز تا حدود زیادی در دستان مقام ناظر ارزی است و در این بین رفتاری فراتر از انتظارات را از بازارساز شاهد هستیم. در این خصوص گزارش‌های میدانی از این موضوع حکایت داشت که صرافی بانک‌ها علاوه بر فروش ارز، در سمت خرید نیز فعال هستند. این موضوع در دیگر صرافی‌ها نیز مشاهده شد. مشاهدات «دنیای بورس» از بازار ارز نشان می‌دهد که محدودیتی در خرید ارز از متقاضیان وجود ندارد؛ امکان فروش تا 10 هزار دلار در بررسی میدانی از صرافی‌های مختلف و مهم‌تر از آن صرافی بانک‌ها با قیمت روی تابلو وجود داشت، قیمت خرید در تابلو صرافی بانک‌ها بعضا از کل نرخ بازار بالاتر بود که این موضوع از پویایی نویدبخش و تغییر رفتار سیاست‌گذار ارزی خبر می‌دهد. در این شرایط فشار بر دلالان ارزی به مراتب بیشتر یافته است. در حالی‌که نبض بازار در دستان بازارساز است، دلالان از خرید با نرخ‌های بالا هراس زیادی دارند و از سوی دیگر به‌قطع اعتبار خرید توسط صرافی بانک ملی یا دیگر صرافی‌ها نسبت به دلالان بسیار بیشتر است؛ دارنده ارز ترجیح می‌دهد در نرخ‌های نزدیک ارز خود را به یک مکان رسمی و معتبر به فروش برساند تا یک دلال کف بازار.

در این شرایط محدودیت پشت‌نویسی چک رمزدار در کنار هراس از برخوردهای امنیتی با روند نرخ‌گذاری منطقی بازارساز نیز اثر خود را نشان می‌دهد. علاوه بر این پیگیری‌ها نشان می‌دهد که کد شرکتی (حقوقی) برای انتقال پول ناشی از خرید و فروش ارز محدودیت کدهای حقیقی را ندارند؛ خبر محدودیت تبادل پول تا سقف 100 میلیون تومان برای هر کد ملی نیز از این جهت اهمیت زیادی می‌یابد. نکته قابل توجهی که باید مورد توجه قرار گیرد سرانجام نرخ دلار با عبور از فصل تقاضا است.

دلار در آستانه یک کف روانی دیگر

نگاهی به رویه معاملات بازار ارز در ماه‌های اخیر دقیقا به اهمیت سطوح روانی اشاره دارد؛ در مسیر صعودی یا نزولی با شکسته شدن سطوح رند قیمتی، بر شتاب نوسانات افزوده می‌شد. در هفته‌های اخیر بود که بازارساز در تلاش برآمد تا با راه‌کاری منطقی از شدت التهاب دلار بکاهد و در این زمینه نیز تاکنون بسیار موفق عمل کرده است. تا جایی که طی چندین روز متوالی دلار در میانه کانال 11 هزار تومان حبس شد تا این‌که معامله‌گران ارز با تشدید هراس از ادامه افت نرخ، به صورت خودکار در سمت فروش فعال شوند.

در معاملات امروز بار دیگر فروشندگان ارزی به خصوص پس از پایان رویه عادی معاملات در سمت فروش فعال شده‌اند. باید توجه داشت که نبض بازار در دست بازارساز است و تغییر قیمتی صرافی‌ بانک‌ها به صورت کامل اثرات خود را در نرخ بازار منعکس می‌کند. بر این اساس اگر بازارساز قصد داشته باشد تا در معاملات فردا نرخی نزدیک به 11 هزار تومان را اعلام کند احتمالا بار دیگر باید در انتظار رویه نرخ دلار در مواجهه با یک سطح روانی قدرتمند بود.

از آن‌جایی که بعضا نرخ 10 هزار تومان را برای رویه کوتاه‌مدت بازار آزاد منطقی عنوان می‌کنند، تا حدودی سطح 11 هزار تومان حساس‌تر از گذشته است. با این حال همچنان به نظر می‌رسد با افزایش فعالیت صرافی‌ها در بازار و حضور موثر بازارساز، احتمال نزول نرخ دلار طی روزهای آینده بالا باشد. با این حال همچنان باید اخبار مختلف از حوزه سیاسی و اقتصاد داخلی و همچنین بازار جهانی را به دقت دنبال کرد.

نبض بازار سکه نیز همچنان در دستان ارز است و آخرین قیمت‌ها از بازار طلای داخلی، از قیمت هر سکه طرح جدید در نزدیکی 3 میلیون و 700 هزار تومان خبر می‌دهد.