دو خبر متفاوت از کانال مالی اروپا

09:53 - 1400/01/21
در حالی که معاون وزیر امورخارجه ایران با انتقاد از ناتوانی اروپا در ثبت ابزار مالی ویژه اروپا برای تجارت با ایران انتقاد کرده که معاون وزیر نفت از احتمال تشکیل این کانال در فرانسه خبر داده است.

دنیای بورس: در حالی که عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران از ناتوانی اروپا در ثبت رسمی سازوکار مالی انتقاد کرد و گفت: اروپا ناتوان از ثبت SPV (ابزار مالی ویژه اروپا برای تجارت با ایران) است که همزمان امیرحسین زمانی‌نیا؛ معاون وزیر نفت در سخنانی با اشاره به ایجاد کانال پرداختی بین ایران و اروپا، از احتمال تشکیل این کانال در فرانسه خبر داد و گفت: احتمالا این کانال در مرحله اول، برای اقلام غیرتحریمی و از اواسط سال ۲۰۱۹ برای اقلامی که شامل تحریم می‌شود هم مورد استفاده قرار بگیرد. از دیگر سو فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از تلاش‌های وزیران امورخارجه انگلیس، فرانسه و آلمان برای نهایی کردن و ثبت این سازوکار خبر داد.

امیرحسین زمانی‌نیا؛ معاون وزارت نفت ایران البته گفته مذاکرات کارشناسی برای ایجاد یک کانال پرداخت بانکی بین یک یا دو بانک ایرانی و چند بانک کوچک اروپایی که تعامل کمتری با آمریکا دارند، در جریان است. این کانال در مرحله‌ی اول برای اقلام غیرتحریمی است و از اواسط سال ۲۰۱۹ توسعه یافته و اقلام تحریم‌ شده را هم شامل می‌شود.

خبرگزاری ایسنا از قول آقای زمانی‌نیا گزارش داده قرار است کانال بانکی مذکور در اروپا تاسیس شود، اما فعلا کسی موافقت نکرده است اما به نظر من این کانال بالاخره در فرانسه تاسیس می‌شود. مذاکرات کارشناسی در جریان است و امیدواریم تا چند هفته آینده به نتیجه برسد.

معاون وزیر خارجه ایران عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، هشدار داده است که ماندن ایران در برجام به این دلیل است که در ابعاد سیاسی و اقتصادی ماندن به نفع ماست اما تاکید کرده است که اروپایی‌ها باید بدانند این وضعیت نمی‌تواند به این شکل ادامه پیدا کند.