همزمان با هشدار معاون اول رییس جمهور مطرح شد

۴ جراحی فوری برای صندوق‌ها

09:36 - 1400/01/21
با شدت وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به خزانه حالا مقام‌های بالای نظام تصمیم‌گیری نسبت به بحران صندوق‌ها هشدار می‌دهند. از دید آنان ای وضعیت زنگ خطری برای صندوق‌ها و هر چه سریع‌تر باید راهکارهای فوری در نظر گرفته شود.

دنیای اقتصاد: روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهور، شدت وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به خزانه را اعلام کرد. به گفته اسحاق جهانگیری، ۱۰۰ درصد هزینه صندوق نیروهای مسلح و ۷۰ تا ۸۰ درصد از هزینه‌های صندوق بازنشستگی کشور، مستقیما از بودجه دولت پرداخت می‌شود. این وضعیت زنگ خطری برای صندوق‌ها محسوب می‌شود.

معاون اول مساله صندوق‌ها را ابرچالش خواند و نسبت به آینده آن هشدار داد. تجارب جهانی و پژوهش‌های معتبر نشان می‌دهد، در چنین شرایطی برای نجات صندوق‌ها، باید ۴ عمل فوری انجام داد.

  • اولین اقدام، تعویق بازنشستگی با در نظر گرفتن مزایایی برای شاغلان است تا با کاهش خروجی صندوق‌ها برای تجدید قوا فرصت ایجاد کند.
  • در گام دوم ایجاد مالیات‌ها و عوارض جدید اجتماعی می‌تواند منبع تازه‌ای برای نقدینگی صندوق‌ها ایجاد کند.
  • سومین اقدام فوری، اعطای مجوز به صندوق‌های بازنشستگی برای انتشار اوراق مشارکت بلندمدت است که از طریق وثیقه‌گذاری می‌توانند به منابع قابل ملاحظه‌ای در کوتاه‌مدت دست یابند.
  • در اقدام چهارم نیز صندوق‌ها باید هرچه سریع‌تر نسبت به فروش دارایی‌های کم‌بازده خود بشتابند تا هم از هزینه‌های مدیریتی آنها رهایی یابند و هم منابع جدید را وارد چرخه نقدینگی خود کنند. پس از این ۴ اقدام عاجل، صندوق‌ها می‌توانند به سمت اصلاحات پارامتریک حرکت کنند.