واکنش بورس به دو انتقاد فعالان بازار

09:35 - 1400/01/21
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به انتقاد فعالان بازار به عدم بازنگری در دستورالعمل توقف نمادها به دلیل نوسان ۲۰ درصدی و عدم تاثیر توضیحات تکراری مدیران واکنش نشان داد.

دنیای بورس: شاپور محمدی در خصوص عدم امکان بازنگری در دستورالعمل توقف نمادها به دلیل نوسان 20 درصدی و لزوم توجه مدیران به توضیحات غیرتکراری تاکید کرد: دو نکته در این خصوص وجود دارد.

یکی اینکه بازار چه دچار ترس و پنیک شود و چه سرمایه گذاران از لحاظ روانی وضعیتی پیدا کنند که دچار تعجیل در خرید شوند، هر دو حالت می‌تواند به سرمایه گذار آسیب بزند. بنابراین اولین هدف از وقفه دادن این است که سرمایه گذار فرصت تحلیل پیدا کرده، از جو زدگی جلوگیری و از اثر شایعات کاسته شود. در عین حال به مدیران اعلام می‌شود اگر در شرکت مورد نظر اطلاعاتی وجود دارد که سرمایه گذار باید بداند، باید آن را افشا کند.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه فعالان بازار منتقد این مسئله هستند که مدیران در افشای اطلاعات اعلام می کنند نوسان 20 درصدی تاثیری بر صورتهای مالی نداشته و توضیحات کلیشه ایی می دهند، گفت: اینکه برخی شرکت‌ها اطلاعات را افشا نمی‌کنند چنانچه تعدیلاتی بدهند که با ادعای قبلی آن‌ها فرق کند رسیدگی و ثبت می‌شود.

به گفته وی مدیران شرکت‌ها خواهند دید اگر در اعلام این اظهارات دقت نکرده باشند، سازمان بورس مدیران را تا 120 میلیون تومان و شرکت‌ها را تا 250 میلیون تومان جریمه خواهد کرد علاوه بر اینکه در مستندات آن‌ها ثبت می‌شود.