هند خرید اوره از ایران را متوقف می‌کند؟

09:23 - 1400/01/21
مزایده خرید اوره شرکت بازرگانی دولتی MMTC هند در روز جمعه به پایان رسید. در این میان به گزارش نشریه ICIS شرکت مذکور اعلام کرده که در این مزایده قادر به خرید اوره از ایران نیست. بر این اساس MMTC نمی‌تواند از کشورهایی که مشمول تحریم می‌شوند اقدام به واردات اوره بکند.

بنا بر اعلام ICIS این اولین مرتبه‌ای است که هند از عدم خرید اوره ایران سخن به میان می آرود. ایران در سال‌های همواره به عنوان یکی از تامین‌کنندگان اصلی اوره مورد نیاز بخش کشاورزی هند به حساب می‌آید به گونه‌ای که تقریبا یک سوم از نیاز هند به این محصول را تامین می‌کند. در سال 2017 میلادی واردات اوره تولیدی ایران از سوی هند به 1/6 میلیون تن رسید و این در حالی است که مجموع واردات این کشور در سال گذشته در سطح 5/5 میلیون تن بود

بنابراعلام MMTC در پاکت‌های پیشنهاد قیمت ارائه شده از سوی شرکت‌کنندگان در مناقصات این شرکت باید مبدا محصول مشخص شود و هند نمی‌تواند پیشنهادهای ارائه شده از سوی کشورهای مشمول تحریم را بررسی کند. در این میان یکی از عرضه‌کنندگان اوره ایران در گفتگو با ICIS اعلام کرده که اقدام اخیرMMTC  موقتی بوده و به زودی این مشکل مرتفع خواهد شد.