دلایل کاهش صادرات فولادی‌ها

09:10 - 1400/01/21
همزمان با انتشار اخبار در خصوص کاهش حجم و ارزش صادرات فولاد ایران دلایل این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که از دید فعالان و تجار این صنعت واکاوی مساله در همه ابعاد ضروری است.

معدن ۲۴: آمار ماهانه صادرات فولاد ایران نشان از کاهش وزنی و ارزشی صادرات در 4 ماه اخیر دارد که به نظر دلایل متعددی برای آن باید در نظر گرفت.

یک تاجر فولاد در توضیح‌های بیش‌تری در این خصوص عنوان می‌کند: صنعت فولاد ترکیه به دلیل اعمال ۵٠ درصدی تعرفه واردات به آمریکا به شدت آسیب دیده است و بازار داخلی این کشور هم به دلیل سقوط شدید ارزش لیر در حالت نامطلوبی بسر می‌برد. بنابراین کارخانه‌های فولاد ترکیه به شدت دنبال بازار جایگزین بوده و با قیمت‌های رقابتی در بخش بیلت و میلگرد آجدار سعی در فروش و جذب مشتری جدید دارند که این موضوع تهدیدی جدی برای بازارهای صادراتی ایران خواهد بود.

به گفته این فعال صنعت فولاد مشکلات فعلی در خصوص حمل‌ونقل دریایی و افزایش کرایه کشتی‌ها برای بارگیری از بنادر ایران همسو با محدودیت‌های بانکی، با شروع مرحله دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران سخت‌تر می‌شود. آمریکا با هدف قراردادن تحریم صنعت کشتیرانی ایران، شرکت‌ها و کشورهایی را با ایران فعالیت تجاری خود را ادامه دهد، جریمه می‌کند. از دید تحلیلگران تجزیه و تحلیل بازار و یافتن راه‌حل‌های مناسب در کمترین زمان ممکن برای بهبود صادرات فولاد ایران ضروری است.