تصمیم جدید برای تایرهای‌ سواری

09:09 - 1400/01/21
واردات تایرهای سواری از پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز معاف شد. تایرهای رادیال سواری که پیش‌ازاین در لیست کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی قرار نداشتند، با تصمیم وزیر صمت با ارز دولتی وارد کشور می‌شود.

اخبار خودرو سرانجام وزیر صنعت‌، معدن و تجارت نام تایرهای رادیال سواری را نیز در دومین لیست اقلام وارداتی معاف از پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز گنجاند تا گمانه‌زنی‌هایی که باعث افزایش بی‌سابقه قیمت تایرهای سواری در بازار شده بود، یکباره رد شوند.

براساس نامه‌ای که محمد شریعتمداری؛ وزیر صنعت‌، معدن و تجارت خطاب به  رئیس‌کل بانک مرکزی نوشته است 173ردیف دیگر از تعرفه‌های هشت‌رقمی،  به‌منظور معافیت از پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز مشخص‌شده است. در این لیست تایرهای رادیال سواری نیز گنجانده‌شده‌اند تا بدین‌ترتیب نگرانی‌ها از افزایش قیمت تایرهای سواری در بازار از بین برود.

در این نامه که با برچسب آنی نگاشته شده است،‌ بانک‌مرکزی مامور شده است مراتب را جهت اجرا به بانک‌های عامل ابلاغ کند. این درحالی است قیمت تایرهای سواری از هر دو نوع وارداتی و تولید داخل، پس از ابلاغ بسته جدید ارزی دولت در چهاردهم مردادماه یک‌باره روند صعودی به خود گرفت.

کارشناسان علت این افزایش قیمت را نگرانی بازار از کمبود تایرهای سواری اعلام کردند و محصول‌های داخلی نیز به تبعیت از نمونه‌های خارجی توسط فعالان بازار و مردم، خریداری و ناگهان در بازار کمیاب و گران شدند. حال با این تصمیم وزیر صمت که واردکنندگان تایر رادیال سواری را از پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز معاف می‌کند، قیمت این گروه محصول روند منطقی درپیش می‌گیرد.

عدم دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز از واردکنندگان تایرهای سواری درحالی عملی خواهد شد که وزیر صمت پیش ‌از این در نامه‌ای بر تعدیل تعرفه واردات انواع لاستیک نیز تاکید کرده بود. اتفاقی که همزمانی آن با پرداخت ارز دولتی برای واردات تایرهای سواری می‌تواند بازار آشفته تایر را به ساحل آرامش سوق دهد.

دو تصمیم اخیر وزیر صمت در حوزه تایر  البته چندان به مذاق تولیدکنندگان تایر خوش نخواهد آمد و میدان رقابت را برای آنها بسیار تنگ خواهد کرد. درحالی که  تولیدات داخلی باوجود تاکید چندباره مسئولان صنعت تایر بر عدم افزایش قیمت‌ها توسط کارخانه‌های تولیدی، چند ماهی است که با قیمت‌های عجیب به‌دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

اگرچه تایرسازان  مقصر این اتفاق را سیستم توزیع ناسالم معرفی کرده‌اند و نهادهای نظارتی را مسئول نظارت بر  بازار می‌دانند اما به نظر می‌رسد اقدام اخیر وزارت صمت در تامین بدون محدودیت تایر در بازار و از بین بردن عطش موجود، در نهایت به نفع مصرف‌کننده نهایی خواهد بود.