دیدار پوتین با رهبر انقلاب/ میزان احتمال ملاقات ترامپ با روحانی

09:00 - 1400/01/21
ولادیمیر پوتین در حالی روز جمعه با رهبر انقلاب در خصوص مساله برجام و سوریه دیدار می‌کند که دونالد ترامپ همزمان با بحث موضوع ایران در جلسه شورای امنیت سازمان ملل احتمال دیدار با حسن روحانی؛ رییس جمهور را رد نکرده است.

دنیای بورس: در حالی که مشاور رئیس‌جمهور روسیه خبر داده پوتین قصد دارد در سفر روز جمعه به تهران، در خصوص خروج آمریکا از برجام با مقام‌های ایرانی رایزنی کند که مسکو تاکید کرده ولادیمیر پوتین در جریان سفر خود به تهران، علاوه بر شرکت در نشست سران سه‌جانبه پیرامون اوضاع سوریه، با رهبر انقلاب نیز دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

آمریکا که رییس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده گرفته، تاکید کرده موضوع ایران را به شورای امنیت می‌برد؛ به طوریکه نیکی هیلی از دستور کار ایران در جلسه شورای امنیت در 26 سپتامبر خبر داده است. در این میان برخی گمانه‌زنی‌ها همچنان که خبرگزاری بلومبرگ نیز به آن اشاره دارد، احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا است. دونالد ترامپ در تازه‌ترین اظهارنظرات خود در این خصوص اعلام کرده آماده مذاکره با ایران هستم اگر تمایل داشته باشندوی حتی ادعا مرده بعید نیست در سازمان ملل با روحانی دیدار کند. ایران اما هنوز پاسخ رسمی در این باره نداده است. رییس مجلس خبرگان البته در جلسات خبرگان اعلام کرده بود خبر دیدار روحانی با ترامپ شیطنت برخی در داخل که قصد انجام آن را دارند. مقام رهبری ایران در جلسه با دیدار با هیات دولت در این خصوص مذاکره با آمریکا به طور کلی منتفی دانسته‌اند. حسن روحانی هنوز در این خصوص صحبت رسمی نداشته است. اگر چه محمد جواد ظریف در توییتی طرح موضوع ایران در شورای امنیت را وقاحت آمریکایی‌ها دانسته بود.

حالا باید در انتظار نشست که دیدار پوتین از تهران برای مذاکره بر سر برجام در حاشیه نشست سوریه قبل از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل که قرار است با موضوع ایران برگزار شود، چه نتایجی و تفاهم‌هایی را در پی دارد.   

در همین رابطه بخوانید:

فرصت بازخواست ترامپ/ مهدی ذاکریان (روزنامه دنیای اقتصاد)

سخنان وزیر اموخارجه روسیه درباره تحولات سوریه

روایت کری از اختلاف اوباما و نتانیاهو بر سر برجام

پیام دوستی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس