تصمیم ایران برای بازپس‌گیری دارایی‌ها در آلمان

09:00 - 1400/01/21
رسانه‌های آلمان گزارش می‌دهند ایران از درخواست خود برای برداشت ۳۰۰ میلیون یورو (۳۴۷ میلیون دلار) به صورت نقدی از حساب بانکی خود در یک بانک مستقر در هامبورگ آلمان گذشته و این درخواست را پس گرفته‌ است

دویچه‌وله: براساس گزارش رسانه‌های آلمانی، ایران درخواست خود برای برداشت ۳۰۰ میلیون یورو از دارایی اش را از یک بانک مستقر در هامبورگ پس گرفته است. ایران تاکید می‌کند این پول را برای تامین ارز مسافری احتیاج دارند اما سفیر آمریکا در آلمان با ادعایی از احتمال انتقال این میزان پول نقد به ایران ابراز نگرانی بود.

چند رسانه‌ در آلمان خبر داده بودند که ایران در تماس با نهاد نظارتی بازار مالی آلمان (بافین)، درخواست برداشت پول از حساب ایران در بانک «تجارت اروپا-ایران» معروف به بانک ای‌آی‌اچ (Eihbank) را لغو کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که هنوز موفق نشده در تماس‌های خود با «بافین» اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کند. روزنامه «بیلد» آلمان پیش از این به نقل از چند مقام دولتی این کشور گزارش داده بود که ایران به دلیل نگرانی از مسدود شدن دسترسی به این پول پس از اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا درخواست برداشت آن را داده بودند. به نوشته این روزنامه، مقام‌های ایرانی گفته بودند که به این پول برای تامین ارز مورد نیاز مسافران ایرانی خارج کشور نیاز دارند.

پیش از این محمد دهقان؛ عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از توقیف و بلوکه شدن بخشی از دارایی‌های ارزی ایران در آلمان خبر داده بود، اما کمی بعد، بهرام قاسمی؛ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این مطلب را تکذیب کرده و گفت: مناسبات اقتصادی دو کشور مسیر عادی خود را دنبال می‌کند.

ایالات متحده که تحریم‌های سختی را دوباره علیه ایران وضع کرده‌ است، پس از درخواست تهران برای برداشت این مبلغ از بانک ای‌آی‌اچ از مقام‌های آلمانی خواسته بود جلوی انتقال پول را بگیرند.