خودروسازان دلایل خود را ارایه دادند

مناقشه بر سر تعیین قیمت خودرو

09:00 - 1400/01/21
عدم تصمیم‌گیری بر سر تعیین قیمت خودرو توسط نرخ‌گذار و بازار آشفته این روزهای خودرو متاثر از نوسان ارزی خودروسازان را سردرگم کرده است. در حالی که برخی منابع مطلع سناریوهای اصلاح قیمتی را مورد تاکید قرار می‌دهند، شورای رقابت هنوز در این‌باره تصمیم نهایی را نگرفته است.

دنیای بورس: مناقشه تعیین قیمت خودرو در حالی هنوز به تصمیم و شور نهایی قیمت‌گذار قرار نگرفته که از چند سو اخبار ضدونقیضی به گوش می‌رسد؛ خودروسازان با استدلال به افزایش قیمت مواد اولیه همچون آلومینیوم، شیشه و دیگر مواد تاکید دارند افزایش درخواستی 10 تا 15 درصدی آنان باید مورد لحاظ قرار گیرد. در این میان اما شورای رقابت دلایل خودروسازان را متفن و کافی نمی‌داند و هر گونه تصمیم‌گیری در این باره را موکول به بعد از اعلام گزارش تورم بانک مرکزی به این شورا کرده است. از دید نهاد قیمت‌گذار افزایش قیمت خودرو حداقل در شرایط فعلی منتفی است اما با این اوصاف نشانه‌هایی وجود دارد که از دید تحلیلگران حکایت از تغییر یا اصلاح قیمتی خودرو دارد.

در سوی دیگر این قضیه کمیسیون صنعت و معدن مجلس جلسه‌هایی را در این خصوص برگزار کرده و اگر چه برخی شنیده‌های غیررسمی خبر از همراهی قانون‌گذاران با خودروسازان دارد اما هنوز به طور رسمی معلوم نیست نهاد قانون‌گذار چه دیدگاهی درباره تغییرات قیمت خودرو دارد. البته امروز فریدون احمدی؛ نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس خبر از افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان داده که به ادعای وی مقرر شد از امروز با پیش فروش خودرو سایپا و ایران خودرو اعمال شود. دیروز هم خبری به نقل از محمد شریعتمداری در رابطه با افزایش قیمت خودرو منتشر شده بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت سریعا آن را تکذیب کرد.

به نظر می‌رسد در لابلای شرایط فعلی اقتصاد ایران که سیاست‌گذاران را سردرگم و ناهماهنگ کرده است، شایعه و شنیده‌های نابه‌هنگام اخبار ضد و نقیضی را به همراه داشته است. با این وصف تا زمانی که شورای رقابت در مقام نرخ‌گذار بحث اصلاح قیمت‌ها را مورد تایید قرار ندهد نمی‌توان قائل به افزایش رسمی قیمت‌ خودرو بود. رضا شیوا؛ رییس شورای رقابت در برنامه تلویزیونی شرایط فعلی بازار خودرو را کاذب خوانده و البته 3 شرط را برای بحث تحویل پیش فروش یا فروش خودرو را تعیین کرده است. در سوی دیگر فعالان خودرویی معتقدند در صورت تداوم التهاب در بازار ارز و تشدید فشارهای تحریم قطعه‌سازان با چالش‌های جدیدی روبه‌رو خواهند شد و همین در ساخت خودرو و تعیین قیمت بسیار تاثیرگذار خواهد بود.