بازیگران بورس (یکشنبه 11 شهریور)

« فولاد » و « فملی » در کانون توجه سهامداران عمده

معاملات روز یکشنبه بورس تهران در حالی با ریزش 2433 واحدی شاخص کل همراه شد که در این روز شاهد تغییر مالکیت به سمت زمین سهامداران عمده بودیم؛ به‌طوری‌که در معاملات امروز 56 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد.

دنیای بورس: در دادوستدهای روز یکشنبه سهامداران عمده خریدهای پرحجمی در نمادهای گروه فلزات اساسی و با محور فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس ایران داشتند. این در حالی است که حقیقی‌ها به خریدهای خود در سهام گروه بانکی ادامه دادند و خالص خرید بیش از 23میلیارد تومانی را در این صنعت ثبت کردند. بیشترین خریدهای صورت گرفته در این گروه نیز به سهام بانک ملت تعلق داشت.

الف) شرکت‌های فولادی: بررسی روند تغییر مالکیت صورت گرفته در بازار امروز نشان از تمایل سهامداران عمده به خرید سهام فولادی دارد. به‌طوری که این صنعت بیشترین میزان تغییر مالکیت در میان دیگر صنایع بورسی را به خود اختصاص داد که با خالص خرید حدود 36میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه بود.

در این میان 17میلیارد تومان به خالص خرید «فولاد» و حدود 13.5 میلیارد تومان به خالص خرید «فملی» از سوی سهامداران عمده تعلق داشت.  البته در این روز 2میلیون سهم «فملی» از سوی موسسه صندوق بازنشستگی شركت ملی صنايع مس ايران به عنوان سهامدار 5.55درصدی خریداری شد. شركت سرمايه‌گذاری آتيه انديشان مس نیز به عنوان دیگر حقوقی فعال در ملی مس ایران اقدام به خرید یک میلیون سهم کرد. گروه توسعه مالی مهرآيندگان نیز دیگر حقوقی «فملی» بود که در این بازار 50هزار سهم را به پرتفوی خود افزود.

 این در حالی است که «فولاژ» در کانون توجه سهامداران خرد قرار گرفت که با جابجایی بیش از 3میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی دنبال شد.

مس شهید باهنر نیز دیگر نماد این گروه بود که با خرید از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی روبرو شد. به‌طوری‌که این دو سهامدار بیش از 50هزار سهم «فباهنر» را خریداری کردند. در این گروه ملی سرب ‌وروی‌ ايران‌ نیز شاهد خرید سهم از سوی سه حقوقی بود. در این راستا 200هزار سهم مزبور توسط شركت سرمايه‌گذاری صنعت نفت خریداری شد. دو سهامدار حقیقی بالای یک درصدی «فسرب» نیز در مجموع بیش از 50هزار سهم را به پرتفوی خود افزودند.

ب) شرکت‌های معدنی: در این روز نمادهای معدنی نیز در کانون توجه سهامداران عمده قرار گرفتند. به‌طوری‌که حدود 8میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی این صنعت منتقل شد. در این میان گل‌گهر خرید یک میلیون سهمی از سوی شركت سرمايه‌گذاری سپه و 400هزار سهمی توسط  گروه توسعه مالی مهرآيندگان را تجربه کرد.

معادن‌ منگنز ايران‌ نیز دیگر نماد این گروه بود که شاهد خرید 10هزار سهمی از سوی حقوقی خود یعنی شركت گسترش سرمايه‌گذاری ايرانيان بود. معدنی‌ دماوند نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید از سوی چهار سهامدار حقیقی بالای یک درصدی را تجربه کرد. این چهار سهامدار در مجموع حدود 50هزار سهم «کدما» را خریداری کردند.

این در حالی است که باما عرضه سهم از سوی سهامدار عمده را تجربه کرد. بر این اساس حدود 300هزار سهم «کاما» توسط  گروه صنعتی ومعدنی امير به عنوان سهامدار 45.14درصدی به فروش رفت.

ج) گروه بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: گروه بانکی در کانون توجه سهامداران خرد بازار قرار داشت. در این میان نمادهای بانکی خرید و فروش‌هایی از سوی سهامداران عمده را تجربه کردند. به‌طوری‌که به دنبال تقاضای بالای حقیقی‌ها در نماد بانک ملت، صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت اقدام به عرضه قابل‌توجه حدود 70میلیون سهمی در این نماد کرد.

این در حالی است که بانک پارسیان شاهد خرید سهم از سوی دو حقوقی خود بود. در این راستا شرکت نگارنصرسهم و  گروه مالی بانک پارسيان در مجموع بیش از 200هزار سهم «وپارس» را خریداری کرد. روندی مشابه در پست بانک ایران با خرید 15هزار سهم از سوی شركت بيمه دی دنبال شد.

اما روند جمع‌آوری سهم در نماد بانک صادرات به مراتب سنگین‌تر بود. به‌طوری‌که  گروه مالی سپهر صادرات بیش از 35میلیون و 500هزار سهم «وبصادر» را خریداری کرد.

د) گروه محصول‌های شیمیایی: معامله‌گران حقوقی در بازار روز یکشنبه به خرید سهام گروه شیمیایی نیز تمایل نشان دادند و در مجموع خالص خریدی در حدود 27میلیارد تومان را در این صنعت به ثبت رساندند. در این میان سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشيمی تامين شاهد خرید 200هزار سهم توسط سرمايه‌گذاری صبا تامین بود. این روند در نماد پتروشیمی خارک با خرید 250هزار سهم از سوی گروه توسعه مالی مهرآيندگان دنبال شد.

گروه پتروشيمی سرمایه‌گذاری ايرانيان نیز دیگر نماد این گروه بود که با خرید از سوی سهامدار عمده روبرو شد. به‌طوری‌که 9میلیون سهم «پترول» توسط شركت سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد خریداری شد.

  

Submitted by admin on