تغییر بنیادی در شیوه قیمت‌گذاری آلومینا

16:52 - 1400/01/18

متال بولتن: با افزایش خرید آلومینا از سوی واحدهای تولید آلومینیوم چین در راستای تجدید موجودی انبار ، این محصول توانست عملکرد قیمتی بسیار مناسبی را در فصل سوم سال جاری میلاد پشت سر بگذارد و افزایشی 48 درصدی را تجربه کند.

شاخص قیمت آلومینا تحت قرارداد فوب استالیا که به عنوان معیاری برای قیمت گذاری در بازار این محصول به حساب می‌آید در هفته گذشته به حدود 350 دلار در هر تن رسید و این در حالی است که این قیمت در ابتدای ماه اکتبر یعنی کمتر از سه ماه پیش تنها 236/68 دلار بود.

اولین تلاش‌ها برای عقد قراردادهای بلند مدت آلومینا میان تولیدکنندگان و خریداران این محصول در اواخر اکتبر صورت گرفت و مذاکرات در راستای تعیین 15 تا 16/5 درصد از قیمت آلومینیوم بازار فلزات لندن به عنوان قیمت پایه آلومینا ادامه یافت. اما این مذاکرات به سرانجام نرسید چرا که با رشد ملموس قیمت این محصول در ماه‌های اخیر، تولیدکنندگان درخواست تعیین 17 تا 19 درصدی قیمت آلومینیوم بازار لندن را به عنوان قیمت پایه پیش کشیدند که این امر تا کنون با مخالفت خریداران مواجه شده است.

در این میان با رشد قیمت آلومینا در بازارهای نقدی، فاصله قیمت این محصول با آلومینیوم بسیار کمتر از گذشته شده و همین امر نیز فروشندگان را نسبت به عقد قراردادهای سنتی بر پایه قیمت آلومینیوم بازار فلزات لندن بی‌میل کرده است.

در برهه کنونی قیمت محموله‌های نقدی آلومینا به بیش از 20 درصد قیمت آلومینیوم در بازار فلزات لندن رسیده و این در حالی است که رقم مذکور در ابتدای سال 2016 و همچنین آگوست امسال به ترتیب در سطح 13/18 و 13/83 درصد بوده است.

این در حالی است که فعالان صنعت تولید آلومینیوم اعتقاد دارند که بارسیدن قیمت آلومینا به 19 درصد قیمت آلومینیوم بازار فلزات لندن، واحدهای تولید این محصول دچار زیان می‌شوند و بنابراین به عقد قراردادهای بلند مدت با نرخ های بالاتر از 17 درصد قیمت بازار لندن علاقه‌ای ندارند و ترجیح می‌دهند که به امید افت قیمت این محصول، رفع نیازهای خود را به بازارهای نقدی بسپارند.

بدین ترتیب اوضاع در بازار آلومینا کمی پیچیده‌تر از سال‌های گذشته است و به نظر می‌رسد که در سال آینده میلادی مقادیر قابل توجهی از قراردادهای فروش به جای گره خوردن با قیمت آلومنیوم بازار فلزات لندن، با توجه به شاخص‌های قیمتی منطقه ای و یا قیمت‌های نقدی منعقد شود.