زمان رسیدگی شکایت ایران از آمریکا در لاهه

16:10 - 1400/01/18
وکلای دولت ایران روز دوشنبه پنجم شهریور (۲۷ اوت) از دادگاه بین‌المللی لاهه خواهند خواست که دستور توقف تحریم‌های دولت ترامپ علیه این کشور را صادر کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: دادگاه لاهه امروز (۵ شهریور) اولین جلسه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا را برگزار می‌کند. روند استماع اولیه نظرات نمایندگان دو طرف درباره تحریم‌ ها تا چهار روز ادامه خواهد داشت. این نهاد قضایی سازمان ملل ظرف یک ماه رای خود را صادر می‌کند. پیش‌تر هم خبرگزاری رویترز در گزارشی خبر داده بود: دادگاه بین‌الملل به شکایت ایران در مورد تحریم‌های ایالات متحده رسیدگی می‌کند.

این دادگاه با شکایت ایران تشکیل شده و خواسته ایران صدور رای دیوان برای متوقف کردن تحریم های یکجانبه آمریکاست. ایران در یک دادخواست 19 صفحه ای از آمریکا به این دیوان شکایت کرده است.

ایالات متحده آمریکا در ماه می سال جاری میلادی ضمن اعلام خروج یکجانبه این کشور از برجام، تحریم‌های هسته‌ای سابق را علیه ایران برقرار کرده است. ایران در شکواییه خود به دادگاه لاهه، با استناد به عهدنامه مودت بین ایران و آمریکا ( منعقد شده در تاریخ 1955 = 1334) تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را مغایر با تعهدات واشنگتن در قالب این عهدنامه دانسته است.

انتظار می‌رود وکلای دولت ایالات متحده در جلسات استماع ضمن مردود دانستن اعتبار عهدنامه مودت بین آمریکا و ایران، صلاحیت این دادگاه را برای رسیدگی به این پرونده زیر سوال ببرند.

ماه گذشته رییس دیوان بین المللی دادگستری پس از دریافت شکواییه ایران، با ارسال نامه‌ای رسمی به وزارت امور خارجه آمریکا از دولت آمریکا خواسته بود مادامی که رای دیوان درباره این پرونده صادر نشده، از اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران خودداری کند؛ دولت ایالات متحده آمریکا از چنین کاری سرباز زده است و بسته نخست تحریم‌های خود علیه ایران را از نیمه ماه اوت سال جاری (3 هفته پیش) آغاز کرده و قرار است تا 4 ماه نوامبر سال جاری (13 آبان 97) بسته دومی تحریمی ایران شامل نفت و بخش بانکی ایران را به مورد اجرا بگذارد.

ناظران حقوقی و بین المللی شانس ایران را برای پیروزی در این روند حقوقی بیش از آمریکا ارزیابی کرده‌اند. رای دیوان بین المللی در صورت صدور، ضمانت اجرایی ندارد مگر اینکه دولت ایران در صورت صدور رای دیوان به محکومیت آمریکا، با استناد این رای از طریق اعضای دایم شورای امنیت (چین، روسیه و دو کشور اروپایی فرانسه و بریتانیا) پرونده را به شورای امنیت ببرد.

در صورت موفقیت ایران در طرح دعوا علیه آمریکا در شورای امنیت، ایالات متحده آمریکا در صورت لزوم خواهد توانست با حق وتو از صدور آرا و قطعنامه‌های احتمالی شورای امنیت به نفع ایران جلوگیری کند. ناظران معتقدند اقامه دعوای حقوقی ایران علیه آمریکا با وجودی که ممکن است در نهایت دستاورد ملموس خاصی نداشته باشد، اما از منظر ایجاد جو روانی و سیاسی علیه دولت ایالات متحده آمریکا می‌تواند همانند یک ابزار فشار به نفع ایران عمل کند.