گزارش اختصاصی «دنیای بورس» از مجمع فوق‌العاده ایران خودرو

ترکیب جدید هیات مدیره « خودرو »

15:55 - 1400/01/18
مجمع فوق العاده نوبت دوم ایران خودرو با دستور کار انتخاب هیات مدیره برگزار شد. نسبت به ترکیب قبلی که تماما دولتی یا وابسته به دولت بودند، «پویانمایان رستا» از بخش خصوصی (وابسته به شرکت قطعه‌ساز کروز) در ترکیب هیات مدیره ایران خودرو جای گرفت.

تاریخ مجمع: یکشنبه 28/5/1397 در شرکت ساپکو

درصد حضار: 88 درصد

اعضای هیات رئیسه:

آقای عسگری (رئیس مجمع)

آقای خمجانی (ناظر اول)

خانم قربانی  (ناظر دوم)

آقای شیخی  (دبیر)

- اعضای هیات مدیره به شرح زیر به مدت 2 سال انتخاب شدند:

پویانمایان رستا (با 28.3 درصد آرا)

تعاونی کارکنان گسترش و نوسازی صنایع ایران (با 17.9 درصد آرا)

سازمان مدیریت صنعتی (با 17.9 درصد آرا)

سرمایه‌گذاری سلیم (با 17.9 درصد آرا)

تجارت حامی الکترونیک ایرانیان (با 17.9 درصد آرا)

گروه مالی ایرانیان (با 0.3 درصد آرا برگزیده نشد)

نسبت به ترکیب قبلی که تماما دولتی یا وابسته به دولت بودند، «پویانمایان رستا» از بخش خصوصی (وابسته به شرکت قطعه‌ساز کروز) در ترکیب هیات مدیره جای گرفت.

حاشیه‌های مجمع

- پس از درخواست یکی از سهامداران درباره اعلام نام حقوقی‌های حاضر در مجمع، نماینده بورس این درخواست را منطقی دانست که رئیس جلسه فهرست‌وار برخی از حقوقی‌های حاضر در جلسه را قرائت کرد. بعدا با نمایش اسامی برروی پرده، یکی از مدیران گفت افشای اسامی حضار درست نیست و اینکار باید در حضور نظار مجمع یا نمایندگان سهامداران صورت گیرد.

- یکی از سهامداران نسبت به عدم حضور نماینده «سازمان حسابرسی» (حسابرس و بازرس قانونی ایران خودرو) در جلسه اعتراض کرد که رئیس مجمع آن را ضروری ندانست چون گزارش نمی‌دهند. نماینده بورس هم گفت برای حسابرس دعوتنامه فرستاده‌اید که پاسخ مثبت بود.

- جلسه با بیش از 45 دقیقه تاخیر شروع شد.

- سرمایه‌گذاری ملی («ونیکی») که نامزد عضویت در هیات مدیره بود، پیش از شروع رای‌گیری انصراف داد.

- سالن اصلی مجمع ظاهرا یکساعت پیش از زمان شروع جلسه پرشده بود و تمام سهامداران حقیقی و حقوقی به سالن بیرونی که 2 مانیتور بزرگ مجمع را نشان می‌دادند، هدایت می‌شدند. سهامداران در تمام طول برگزاری مجمع، نسبت به این امر اعتراض داشتند و پس از پایان مجمع نیز اعتراض خود را به اعضای هیئت رییسه مجمع اعلام کردند.

- برخی از سهامداران افراد حاضر در سالن اصلی را کارکنان ایران خودرو می دانستند و با کنجکاوی به مستنداتی در این باره دست یافتند! یکی از آنها با برخی از این افراد در هنگام خروج صحبت کرد و از آنها شنید که زمان شرکت در مجمع به عنوان ماموریت برایشان درنظر گرفته شده است. یکی دیگر از سهامداران به نرم افزار سهام شرکت اشاره داشت که برروی پرده سالن نمایش می یافت و حاضرین در مجمع را تعداد 129 نفر شامل 33 نفر حقیقی و 96 نفر حقوقی نمایش می‌داد، در حالیکه فقط در سالن اصلی چندصد نفر افراد حقیقی وجود داشتند. برخی از حقوقی ها هم به سابقه قبلی مجامع ایران خودرو اشاره داشتند که همیشه به همین بهانه از ورود سهامداران غیر کارمند به سالن اصلی جلوگیری می‌کند. یکی از اعضای هیئت مدیره ایران خودرو به سهامداران معترض قول پیگیری موضوع و عدم تکرار آن در آینده را داد.

- به خاطر مرزبندی سالن اصلی و بیرونی، رای افراد بیرون سالن اصلی جمع‌آوری نشد و یکی از سهامداران تهدید کرد بهمین خاطر تصمیمات این مجمع را لغو می‌کند.