معافیت کالاهای اساسی از پرداخت مالیات علی‌الحساب

15:46 - 1400/01/18
سازمان امورمالیاتی در نشست اعضای کمیته ماده ۱۲ اعلام کرد که واردکنندگان کالاهای اساسی از پرداخت ۴ درصد مالیات علی‌الحساب معاف شده‌اند.

پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران: در شصت و‌سومین نشست اعضای کمیته ماده ۱۲ اجرای مصوبه تغییر شرایط خوش‌حسابی مالیاتی به‌منظور معافیت از پرداخت مالیات علی‌الحساب واردات قطعی کالا به‌موجب دستورالعمل سازمان امورمالیاتی و مشکلات ایجاد شده به‌ویژه برای واردات کالاهای اساسی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

براساس اظهارات کاظم دلخوش؛ نماینده قوه مقننه در کمیته ماده ۱۲هدف اصلی دستورالعمل سازمان امور مالیاتی درمورد پرداخت ۴ درصد مالیات علی‌الحساب، مقابله با واحدهایی است که احتمال فرار مالیاتی آنها بالاست.

به گفته وی این دستورالعمل در اجرا، تمام واحدها را شامل شده و شرایط پیچیده‌ای را ایجاد کرده است. بنابراین در کمیته ماده ۱۲ این موضوع مطرح و مقرر شد نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس به‌عنوان نظر نهایی کمیته تصویب شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس سه پیشنهاد را در این زمینه عنوان کرده است که شامل اصلاح بخشنامه، معافیت تولیدکنندگان کالاهای اساسی و واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری از پرداخت ۴ درصد مالیات به صورت علی‌الحساب می‌شوند.