سهم آمریکا در بازار وارداتی چین به چه میزان است؟

تاثیر تعرفه‌های وارداتی چین بر بازار محصولات پتروشیمی

13:52 - 1400/01/18
وزارت بازرگانی چین این هفته فهرست نهایی محصولات پتروشیمی و نفتی آمریکایی را منتشر کرد که مشمول پرداخت تعرفه 25 درصدی از روز 23 آگوست خواهند شد. در این میان سوال مهمی که ذهن فعالان بازار محصولات پتروشیمی را مشغول کرده این است که سهم آمریکا در بازار وارداتی این محصولات در چه سطحی قرار دارد.
تاثیر تعرفه‌های وارداتی چین بر بازار محصولات پتروشیمی

دنیای بورس- محمد نجفی: این هفته دولت آمریکا اعلام کرد وضع تعرفه بر فهرست دوم کالاهای چینی به ارزش 16 میلیارد دلار را از روز 23 آگوست آغاز خواهد کرد. چین نیز همانگونه که پیش‌تر وعده مقابله به مثل را به شریک بزرگ تجاری خود داده بود، از تصمیم برای اخذ تعزفه وارداتی 25 درصدی بر 16 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی در موعدی مشابه خبر داد.

پیش‌تر چین اعلام کرده بود که محصولات نفتی و پالایشی و همچنین نفت خام آمریکا در فهرست کالاهای مشمول تعرفه وارداتی قرار دارد اما در لیست نهایی ارائه شده در روزهای گذشته خبری از نفت خام نیست.  به نظر می رسد سیاست های امنیت انرژی چین، مسئولان این کشور را به حذف نفت از فهرست نهایی کالاهای مشمول تعرفه وارداتی سوق داده است.

در لیست نهایی ارائه شده از سوی وزارت بازرگانی چین محصولاتی مانند نفتا، اتیلن، پروپیلن، بوتادین، بنزن، پلی‌اتیلن سبک خطی و پلی‌اتیلن سنگین، اتیلن گلایکول، ترفتالات اسید خالص، آکریلونیتریل، هموپلیمرها و کوپلیمرهای پلی‌پروپیلن قرار دارند.

حال سوال مهمی که در این میان ذهن بسیاری از فعالان بازار محصولات پتروشیمی را مشغول کرده این است که سهم آمریکا در بازار وارداتی چین به جه میزان است. موسسه CCFGroup اخیرا  در گزارشی با استناد به آمار گمرک چین، سهم آمریکا در بازار وارداتی محصولات پتروشیمی چین را در سال گذشته محاسبه کرده است:

نفتا: در سال 2017 میلادی سهم آمریکا در بازار 416 هزار تنی نفتای چین در سطح 6/2 درصد بوده است.

الفین‌ها: سال گذشته 69 هزار تن اتیلن و 7 هزار تن پروپیلن از آمریکا راهی بازار چین شده که این ارقام به ترتیب 3/2 درصد و 0/23 درصد از کل بازار واردات این دو محصول به چین را شامل می شود.

گلایکول: سال گذشته میزان واردات گلایکول چین به 183 هزار تن رسیده و در این میان آمریکایی ها 2 درصد از این بازار را در اختیار داشته اند.

آروماتیک‌ها: سهم آمریکا در بازار وارداتی 24 هزار تنی بنزن چین در سال 2017 به کمتر از یک درصد رسیده است. همچنین چین 306 هزار تن استایرن در سال گذشته وارد کرده که در این میان آمریکایی ها 9/5 درصد از این بازار را در اختیار داشته‌اند.

پلاستیک‌ها: سال گذشته میزان واردات پلی‌اتیلن سبک خطی چین از آمریکا به 127 هزار تن رسیده که این رقم 4/2 درصد از کل بازار وارداتی را در برمی گیرد. صادرات پلی‌اتیلن سنگین آمریکا به چین نیز در سطح 298 هزار تن قرار گرفت که این رقم 4/7 درصد از بازار وارداتی را شامل می شود.

همچنین میزان واردات هموپلیمرهای پلی‌پروپیلن و کوپلیمرهای این محصول از آمریکا به ترتیب به 105 هزار تن و 43 هزار تن رسیده که این ارقام بیش از  3 درصد از کل بازار وارداتی چین به حساب می‌آیند.

با توجه به این ارقام به نظر می رسد که سهم اندک آمریکا در بازار وارداتی  بساری از محصولات پتروشیمی چین به صورت کلی می‌تواند به آسانی در میان مدت با محصولات ارسالی از سایر کشورها جبران شود اما باید به این نکته توجه داشت که در دوره‌های محدودیت های عرضه فصلی از جمله فصل تعمیر و نگهداری واحدهای تولیدی در شرق آسیا و خاورمیانه و یا دوره های افت تولید در شرایط بد جوی به ویژه در شمال شرق آسیا، تاثیر این تعرفه ها بر افزایسش قیمت ها می‌تواند ملموس باشد. در این میان سهم آمریکا در بازار نفتا و استایرن چین قابل توجه بوده وانتظار تلاطم بازار این دو محصول در کوتاه مدت چندان دور از ذهن نیست.