بازیگران بورس (یکشنبه 14 مرداد)

رکورد معاملات بازار سهام فردا جابه‌جا می‌شود؟

13:24 - 1400/01/18
بورس تهران در حالی معاملات روز یکشنبه را تحت تاثیر خوش بینی به رونمایی از بسته جدید ارزی دولت با جهش قابل توجه  ۴۰۹۴ واحدی شاخص کل به پایان رساند که حال با توجه به اعلام بسته مزبور و مطابقت جزئیات آن با پیش بینی های از قبل به آمده، در آستانه یک صعود خیره کننده قرار دارد.
رکورد معاملات بازار سهام فردا جابه‌جا می‌شود؟

دنیای بورس: بر این اساس در حالی روز گذشته همچنان تداوم تغییر مالکیت در زمین بازیگران خرد بازار برای هفتمین روز متوالی را شاهد بودیم که این جابجایی ها رکورد تغییر مالکیت های سهامداران حقیقی را در مرداد ماه شکست. به طوریکه در پایان معاملات دیروز بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام معامله‌گران حقوقی به پرتفوی سهامداران خرد انتقال یافت. این میزان تغییر مالکیت به نفع سهامداران خرد از ۴ تیر ماه سال جاری تا‌کنون بی‌سابقه بوده است.

این جابجایی های قابل توجه در حالی با گمانه زنی ها و استقابل معامله گران از بسته ارزی دولت رخ داد که حال با توجه به اعلام جزئیات این بسته در یکشنبه شب ، پیش بینی می شود که رکوردی جدید در انتظار بازیگران بازار در معاملات روز دوشنبه باشد.

 نگاهی به صنایع مورد توجه در بازار امروز

بررسی روند خریدهای صورت گرفته در بازار روز یکشنبه نشان از آن دارد که سهام بیشتر شرکت‌های صادرات‌محور با استقبال معامله گران و در نهایت تشکیل صف خرید سنگین همراه شدند. در صدر این گروه ها توجه به دو صنعت فلزات اساسی و پتروشیمی قرار داشت. به طوریکه بازیگران بازار (چه سهامداران عمده و چه خرد بازار) بیشترین خرید را در نمادهای این دو گروه داشتند.

الف) فلزات اساسی: بررسی روند تغییر مالکیت های به ثبت رسیده در بازار امروز نشان از خالص خریدی در حدود 38 میلیارد تومان در گروه فلزی دارد. این جابجایی که در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی شکل گرفت ، نوسان مثبت قیمتی در اکثر نمادهای این گروه را به همراه داشت.

در صدر خریدهای صورت گرفته نیز تقاضا برای جمع آوری سهام فولاد مبارکه اصفهان قرار داشت. به طوریکه خالص خرید معامله گران حقیقی در این نماد به 23 میلیارد تومان رسید. در این میان گروه مدیریت سرمايه گذاری امید به عنوان سهامدار عمده «فولاد» عرضه های خود در این نماد را از سر گرفت.

در حالی این حقوقی در هفته گذشته به طور روزانه میزانی از سهم «فولاد» را در بازار عرضه کرده بود که این هفته با تاخیر یک روزه، اقدام به واگذاری مجدد این سهم کرد. به طوریکه این حقوق در جریان معاملات روز شنبه هیچچ سهم از فولاد مبارکه را در بازار به فروش نرسانده و این امر را در معاملات امروز با واگذاری 25 میلیون سهم، از سرگرفت.

ملی مس ایران نیز با خالص خرید بیش از 11 میلیارد تومانی از سوی سهامداران خرد، از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بود. همچنین فولاد کاوه جنوب کیش نیز در این فهرست قرار گرفت. به طوریکه حدود 4.5 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «کاوه» منتقل شد.

در این نماد سه سهامدار عمده اقدام به عرضه سهم کردند؛ بنياد مستضعفان انقلاب اسلامی ، شركت مديريت سرمايه گذاری كوثربهمن و شركت مادرتخصصی مالی وسرمايه گذاری سينا در مجموع 15میلیون سهم «کاوه» را به فروش رساندند که هر کدام سهم مساوی 5میلیون سهمی در این عرضه ها داشتند.

ب) محصول‌های شیمیایی: روند تغییر مالکیت ها در گروه شیمیایی نیز با حجم قابل توجهی همراه بود . به طوریکه خالص خرید سهامداران حقیقی در این صنعت به بیش از 34 میلیارد تومان رسید. البته در این گروه هر دو جبهه بازیگران به خرید پرداختند. در حالی گسترش نفت و گاز پارسیان ، پتروشیمی پردیس ، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پتروشیمی شازند در مرکز خریدهای معامله گران حقیقی قرار داشت که در مقابل بیشترین خالص خرید سهامداران عمده را در نماد پتروشیمی پارس شاهد بودیم.

برآیند این موضوع در نهایت خالص خرید مثبت حقیقی ها در گروه پتروشیمی را به دنبال داشت. به طوریکه خالص خرید حقوقی های «پارس» به 3.3 میلیارد تومان رسید. در این میان دو سهامدار عمده «پارس» نیز عرضه هایی در این نماد داشتند. بر این اساس 6میلیون سهم از سوی صنايع پتروشيمی خليج فارس و 500 هزار سهم دیگر نیز توسط سرمايه گذاری غدير عرضه شد.

پتروشیمی فن آوران نیز دیگر نماد این گروه بود که عرضه 400 هزار سهمی را از سوی سهامی بيمه ايران تجربه کرد. پتروشیمی شیراز نیز مطابق با روال روزهای اخیر، شاهد خرید سهم توسط شركت سرمايه گذاری مدبران اقتصاد بود. این حقوقی با احتساب خرید یک میلیون سهم «شیراز» در بازار امروز، در مجموع سه روز اخیر حدود 30 میلیون سهم این پتروشیمی را به پرتفوی خود اضافه کرد.

در نماد «پترول» نیز شاهد خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده بودیم. به طوریکه 11میلیون سهم این شرکت توسط شركت مديريت توسعه سرمايه گروه پتروشيمی ايرانی و 3میلیون سهم دیگر نیز از سوی شركت سرمايه گذاری مدبران اقتصاد خریداری شد.

اما در زمین بازی حقیقی ها ، خالص خرید «پارسان» به 9میلیارد و 700 میلیون تومان رسید. این روند در «شپدیس» نیز با تغییر مالکیت 8میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی دنبال شد. «تاپیکو» و «شاراک» نیز هر کدام به ترتیب خالص خرید 6.2 میلیارد تومانی و 4.5 میلیارد تومانی را از سوی معامله گران خرد بازار تجربه کردند.