برآورد قیمت طلا در هفته پیش‌رو

13:24 - 1400/01/18
مطابق با پیش‌بینی ارائه شده در هفته گذشته، بازار طلا باز هم زیر فشار قرار گرفت و قیمت این محصول به محدوده منفی خزید. در این میان هشدارهای محکمی از بازگشت روند به چشم می‌خورد اما هنوز سیگنال تاییدی در این زمینه در دست نیست.
برآورد قیمت طلا در هفته پیش‌رو

دنیای بورس- محمد نجفی:

در هفته اخیر شاخص دلار روندی رو به رشد را تجربه کرد و با افزایشی 0/5 درصد از 95 واحد فراتر رفت. رشد ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان تقاضا برای طلا را به میزان ملموسی کاهش داد و همین امر به افت قیمت این محصول منجر شد.

تقویم اقتصادی در هفته پیش رو خلوت‌تر از هفته گذشته است اما کماکان رویدادهای با اهمیتی به چشم می‌خورد.  در این میان در بسیاری از جفت‌ارزهای اصلی مانند یورو-دلار آمریکا، پوند- دلار آمریکا، دلار استرالیا- دلار آمریکا و دلار نیوزلند- دلار آمریکا در بازه هفتگی سیگنال‌های فروش قوی با توجه به میانگین‌های 5 هفته‌ای، 20 هفته‌ای و 100 هفته‌ای و همچنین از نوسانگرهایی مانند RSI، MACD و ADX صادر شده است. بنابراین انتشار گزارش‌های ناامیدکننده از اقتصادهای اروپا، بریتانیا، نیوزلند و استرالیا می‌تواند به تقویت ملموس دلار آمریکا منجر شود امری که معاملات طلا را به شدت متاثر خواهد کرد.

روز دوشنبه گزارش‌های چندان مهمی منتشر نمی‌شود. سه‌شنبه نشست بانک مرکزی استرالیا برای تصمیم‌گیری در زمینه نرخ بهره تشکیل خواهد شد. سپس گزارش فرصت‌های شغلی ایجاد شده آمریکا در ماه ژوئن به اطلاع فعالان اقتصادی خواهد رسید. روز چهارشنبه گزارش چشمگیری در تقویم دیده نمی‌شود. پنج‌شنبه بانک مرکزی نیوزلند برای تصمیم‌گیری در زمینه نرخ بهره تشکیل جلسه خواهد داد و سپس گزارش شاخص قیمت تولیدکننده و میزان استفاده از بیمه بیکاری در آمریکا به اطلاع فعالان اقتصادی خواهد رسید. در پایان هفته، گزارش تولید ناخالص داخلی ژاپن  و بریتانیا در فصل دوم سال از اهمیت شایانی برخوردار است و در ادامه قرار است گزارش شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا منتشر شود.

 

پیش بینی هفته پیش‌رو (چهارچوب زمانی هفتگی در بازار نقدی):

مطابق تحلیل هفته گذشته، باز هم کفه فروش در بازار طلا سنگینی کرد و قیمت این محصول روندی نزولی را پشت سرگذاشت و به سطح روانی 1200 دلار نزدیک شد اما توانست در پایان هفته از این سطح فاصله بگیرد. در این میان پیش‌بینی مطرح شده در زمینه احتمال بازگشت روند به حقیقت نپیوست و تلاش طلا برای تثبیت در سطوح بالاتر از مقاومت 1226 دلار در اواسط هفته ناکام ماند.

سیگنال‌های نزولی : تثبیت قیمت در سطوح پایین تر از میانگین‌های موزون نمایی 5 هفته‌ای(1232 دلار)، 13 هفته‌ای (1260 دلار) و 62 هفته‌ای(1282 دلار).

هشدار بازگشت روند: شاخص قدرت نسبی (RSI) با رسیدن به کمتر از 30 واحد وارد محدوده فروش هیجانی شده و قیمت آخرین معامله بر باند پایینی بولینگر باز هم منطبق شده است.

سیگنال تایید بازگشت روند: هنوز واگرایی در نمورداد RSI و MACD به چشم نمی خورد.

حمایت های پیش‌رو: در صورت تداورم روند نزولی دو حمایت 1219 دلار و 1209 دلار پیش روی طلا قرار دارد. سناریوی بدبینانه شکست حمایت 1204 دلار و سقوط قیمت تا مرز روانی 1200 دلار است.

مقاومت های پیش رو: در صورت صعود قیمت، ابتدا مقاومت 1226 دلار و در ادامه مقاومت 1232 دلار در سطح میانگین 5 هفته‌ای قرار دارد. سناریوی خوش‌بینانه صعود قیمت تا مقاومت 1236 دلار است.

نتیجه‌گیری: هشدارهای قوی‌تری نسبت به هفته گذشته در زمینه بازگشت روند صادر شده اما هنوز سیگنال تاییدی برای آن‌ها در دست نیست. با توجه به تثبیت قیمت در سطوح پایین‌تر از سه میانگین ذکر شده، کماکان چشم‌انداز نزولی پیش روی طلا قرار دارد اما کماکان امگان بازگشت روند در اواسط هفته وجود دارد.