سیاست جدید دولت چه خواهد بود؟

ابعاد مختلف بازار ثانویه ارزی

13:07 - 1400/01/18
بازار ثانویه ارزی که جزییات آن قرار است به زودی نهایی و اعلام شود، قرار است سیاست جدیدی را در پیش گیرد که براساس آن قرار است جلوی التهاب و هیجان بازار گرفته شود اما ابعاد این تصمیم بسیار مهم و اساسی است.

دنیای اقتصاد: پس از نمایان شدن نواقص متعدد سامانه نیما و ناکارآمدی آن در مدیریت عرضه و تقاضای ارز، در نهایت دولت دوازدهم در مقابل فشارها عقب نشست و بازار دوم ارز را برای رفع ایرادات طرح قبلی ایجاد کرد.

با این حال گذشت چند ماه از شروع به کار این بازار به وضوح نشان می‌دهد کماکان قیمت ارز کنترل نشده و تیم اقتصادی دولت توفیقی در این زمینه نداشته است.

عدم عرضه ارز پتروشیمی‌ها در بازار دوم و بوروکراسی طولانی آن باعث شده عمق بازار در حد ناچیز باقی بماند و قیمت دلار در بازار غیر رسمی به شدت افزایش یابد. اما چند روزی است که بازارهای مختلف در واکنش به خبر مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار شرایط خوبی پیدا کرده‌اند و سکه و دلار نیز با افت قیمت مواجه شده‌اند.

باید منتظر ماند و دید که بسته جدیدی که قرار است جهانگیری از آن پرده برداری کند به چه شکل خواهد بود و آیا سیاست‌گذار از نتایج تصمیم‌های قبلی خود درس گرفته است یا خیر؟

بررسی ابعاد مختلف بازار ثانویه ارز و ایرادات آن را مرور کنیم:

بایدها و نبایدها/ محمدرضا انصاری

همه ابهامات ارز/ پدرام سلطانی

تغییر مستمر گروه‌های کالایی/ کیوان کاشفی

عبرت از سیاست‌های قبلی/ فرهاد احتشام‌زاده