نوشتار یکی از نمایندگان مجلس

توقف سکه آتی با عقل جور در می‌آید؟

12:34 - 1400/01/18
پس از ممنوعیت موقعیت تعهدی خرید و فروش فزاینده قراردادهای آتی سکه که متاثر از التهاب‌های بازار ارز و سکه بوده است، بسیاری از فعالان بازار معتقدند بازار آتی سکه احتمال دارد در صورت شرایط موجود و تداوم التهاب‌ها رو به تعطیلی بنهد. از دید فعالان بازار اگر چه این موضوع محل بحث است و چندان هم بعید نیست اما سیاست‌گذاران معتقدند به این راحتی‌ها ممکن نیست بازار قراردادهای آتی با پیشینه فعلی تعطیل شود. نوشتار زیر صحبت‌های یکی از نمایندگان مجلس در این باره است.

محمد حسینی/ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

  • توقف سکه آتی با عقل جور در نمی‌آید، توقف این کار تاثیر منفی بر بازار دارد چرا که عرضه کم  و  به دنبال آن تقاضا افزایش می‌یابد، با  این کار عملا افزایش قیمت سکه در بازار رقم می‌خورد.
  • با وجود ارایه سکه آتی قیمت این کالا افزایش یافته است و برآورد می‌شود با توقف سکه آتی مجددا قیمت‌ها بالا رود، علت این است که شرایط به شکلی مدیریت می‌شود که ذهنیت مردم نسبت به آینده مخدوش شده است و مردم  به دنبال این هستند که منابع و دارایی‌ها خود را به کالایی تبدیل کنند که ارزش آن کاهش پیدا نکند.
  • از آنجایی که در شرایط فعلی، تقاضای بسیار زیادی ایجاد شده است، با افزایش عرضه می‌توان قیمت را کنترل کرد، امروز بسیاری از مردم می‌خواهند اموال شان را به طلا و ارز تبدیل کنند که ارزش آن حفظ شود یا در مواقع اضطرار برای شان ارزش افزوده قابل قبولی را ایجاد کند.
  • ترمیم تیم اقتصادی کند صورت می ‌یرد و انتظار می‌رود  رئیس جمهور سرعت ترمیم را افزایش دهد، از سوی دیگر تصمیم گیری‌های گروه اقتصادی سران سه قوه روشن، شفاف و قابلیت اجرایی بیشتری پیدا کند. در نهایت دولت بسته دقیق و کاملی از سیاست‌های پولی و مالی را  ارایه کند تا از التهاب بازار بکاهد متاسفانه تصمیم گیری‌های اخیر تیم اقتصادی تاثیر منفی بر التهاب بازار داشته است. باید در بسته سیاستی حوزه ارز، طلا و گردش نقدینگی حتی اوراق بهادار توجه شود، این بسته با قید فوریت تنظیم و چشم اندازی برای حوزه پولی کشور ترسیم شود، تا بتوان در چارچوب این موارد رفتارها را کنترل کرد. بسته سیاست مالی و پولی نباید به بخشنامه ها محدود شود این بخشنامه ها کاری از پیش نمی برد.

منبع: خانه ملت