مهمترین بخش نصب دیگ‌ها شروع شد

زمان آغاز طرح آلومینیوم جاجرم

12:34 - 1400/01/18
مدیر عامل آلومینای ایران از آغاز لاینینگ طرح «آلومینیوم جاجرم» خبر داد. این عملیات مهمترین بخش از نصب دیگ‌های احیا است که از اواخر هفته گذشته آغاز شد.

ایمیدرو: به گفته تورج زارع هم اینک پیشرفت پروژه آلومینیوم به مرز ۹۰ درصد رسیده است و آخرین مرحله فعالیت‌های پروژه یعنی لاینینگ دیگ‌ها در حال انجام است. وی با بیان اینکه در مرحله لاینینگ، عملیات نسوز کاری انجام می‌شود ابراز امیدواری کرد: در سه ماه آتی این فعالیت نیز به اتمام برسد و پروژه آماده راه اندازی شود.

تاکنون ۷۴ میلیون یورو ارزی و بیش از 130 میلیارد تومان در پروژه هزینه شده است، این پروژه در سه فاز برنامه ریزی شده و در نهایت ظرفیت آن به ۱۲۰ هزار تن افزایش خواهد یافت. در فاز اول، بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های ۱۲۰ هزارتن انجام شد و با راه اندازی فاز اول ، سایر فازهای باقیمانده با سرعت بیشتری به بهره برداری برسد.

ابتدا تا انتهای پروژه

پروژه شمش آلومینیوم جاجرم با سرمایه‌گذاری ۹۴میلیون یورو ارزی و 160 میلیارد تومان از سال ۱۳۸۶ آغاز شد اما به دلایلی همچون مشخص نبودن چگونگی تامین منابع مالی اجرای طرح ، واگذاری بابت رد دیون و سو مدیریت و محرز شدن تخلفات برخی از مدیران شرکت از ابتدای عملیات اجرایی تا پایان سال ۱۳۹۳ (طی ۷ سال) فقط ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

پس از برگشت شرکت از واگذاری و تمرکز بیشتر ایمیدرو، تحول قابل ملاحظه‌ای در بخش‌های مختلف شرکت ایجاد شد. با برنامه ریزی های انجام شده، تامین مالی از محل منابع داخلی شرکت و مساعدت‌های مالی ایمیدرو و از طریق تهاتر شمش آلومینیوم و آلومینا با پیمانکار شرکت چینی (nfc) سرعت پیشرفت پروژه به نحو مطلوبی افزایش یافت.

‌ از دیگر چالش‌های شرکت، نبود خوراک بوکسیت بود که با هماهنگی مدیران شرکت و نظارت بخش اکتشاف ایمیدرو، اکتشافات شرکت در دو سه سال اخیر سرعت قابل توجهی داشته و میزان حفاری اکتشافی سالانه شرکت به ۱۰ برابر سال های قبل از آن رسید. حاصل آن عملیات، افزایش دو برابری ذخایر قطعی بوکسیت کشور و شرکت آلومینا است.