ناظران همچنان نسبت به رویکردهای بانک مرکزی انتقاد دارند

مالیات در پیش‌فروش سکه خوب است یا بد؟

11:59 - 1400/01/18
بحث مالیات در پیش فروش سکه از جمله رویکردهایی است که تحلیلگران بر این باورند همچون اقدام‌های دیگر سیاست‌گذار پولی نتوانسته از التهاب اقتصاد بکاهد و در این اما نیاز است بانک مرکزی با توجه به شرایط ناخوش احوال اقتصاد ایران راهبردهای بنیادی اتخاذ کند.

دنیای بورس: سیاست‌های بانک مرکزی این روزها کمتر نشانی از استقلال دارد و حاصل تصمیم‌های سیاست‌گذارانی است که تصور می‌کنند با تصمیم‌های یک‌شبه می‌توانند بی‌ثباتی‌ها و بی‌انضباطی‌ها را خنثی کنند.

نتیجه این اقدام‌ها وارد آمدن شوک به اقتصاد و نابسامانی‌های پس از آن بوده است. مسوولان و تصمیم‌گیران اقتصادی محصولی را درو می‌کنند که خود در سال‌های اخیر بذر آن را کاشته‌اند. دولت‌های نهم و دهم ضربات جبران‌ناپذیری را بر اقتصاد کشور تحمیل کردند و زخم آن سال‌ها بر تن نحیف اقتصاد تازه خواهد ماند.

به‌نظر می‌رسد دولت یازدهم و دوازدهم نیز در موضوع‌های اقتصادی مسیر کمابیش مشابهی را تاکنون طی کرده‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند پافشاری برخی نهادهای تصمیم‌گیر اقتصادی بر سیاست‌های اقتصادی، بسیاری از دستاورهای اقتصادی و سیاسی را که حاصل انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و ۹۶ بود، از بین می‌برد.

حال نیز که شرایط اقتصادی به اینجا رسیده است، همچنان سیاست‌هایی اتخاذ می‌شود که روزانه اقتصاد را ملتهب‌تر می‌کند. از تهدید خریداران سکه پیش‌فروش شده از سوی بانک مرکزی تا بستن بازار آتی سکه همه و همه سیاست‌هایی است که امروز به دوست و دشمن می‌گوید که حال اقتصاد ایران خوب نیست.

 باشگاه اقتصاددانان به بررسی مالیات بر خرید و پیش فروش سکه پرداخت:

 5 شرط تحقق درآمد/ مصطفی باتقوا

سلب اعتماد عمومی/ رضا شعاعی

پیش فروش یا تله مودیان/ بهزاد خنجرخانی

ردیابی اطلاعات مالیاتی/ حمید اردکانی