با تعیین موعد شناسایی سود ارایه شد

دو گام حیاتی بازارساز برای دلار

11:56 - 1400/01/18
نوسان ارزی به نقطه‌ای رسیده که بازار باید در سطح فعلی قیمت تصمیم بگیرد آیا در کف خواهد بود یا به سقف رسیده است؟ از منظر تحلیلگران، بازارساز اما باید دو گام را برای کاهش التهاب‌ها به انجام برساند.

دنیای اقتصاد: قیمت دلار از مرز ۹ هزار تومانی عبور کرده و دامنه نوسان‌ها در طول هفته متفاوت بوده است. بازار ارز در واقع حالا به نقطه‌ای رسیده است که باید تصمیم بگیرد مرز ۹ هزار تومانی کف حمایتی قیمت دلار خواهد بود یا سقف آن.

به گفته فعالان، بازارساز در این شرایط ضرورت دارد به سرعت در بازار با هر سیاستی که تمایل دارد مداخله کرده و مانع از جوسازی‌های روانی بیشتر نوسان‌گیران در بازار شود. از نظر آن‌ها قیمت دلار که با استفاده از جوسازی پیرامون موج‌های خبری به بالای مرز ۹ هزار تومان رسیده است، در‌صورتی‌که از این مرز پایین‌تر نیاید، به‌عنوان کف حمایتی در نظر گرفته خواهد شد؛ این در حالی است که بازارساز می‌تواند حداقل در کوتاه مدت با مداخله در بازار این حس را به معامله‌گران منتقل کند که مرز ۹ هزار تومانی سقف قیمت دلار است. عاملی که می‌تواند بخشی از خریداران را از بازار خارج کند. این در حالی است که ماندگاری بالای این سطح می‌تواند تقاضاهای بیشتری را به بازار بکشاند.

از نظر تحلیلگران بازارساز در گام اول بهتر است مانع از کف شدن سطح ۹ هزار تومانی شود؛ در گام بعدی بازار دوم ارز را عمق بیشتری ببخشد و با ورود پتروشیمی‌ها  به این بازار سمت عرضه را با قدرت بیشتری مواجه کند.

از نظر برخی بازیگران ارزی، ضرورت توجه شدید به دیپلماسی رسانه‌ای برای کاهش جو روانی بازار به‌شدت احساس می‌شود. در واقع، در روزهایی که قیمت به سوی سطوح مقاومتی می‌رود، بخش زیادی از افزایش ناشی از موج‌های خبری است که توسط برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی پمپاژ می‌شود.

مشروح گزارش را اینجا بخوانید.

در همین رابطه نیز بخوانید: علاج واقعه بعد از وقوع/ فرخ قبادی (روزنامه دنیای اقتصاد)