برنامه‌های « خودرو » برای عبور از گردنه 97

11:44 - 1400/01/18
ایران خودرو قصد دارد در سال جاری با تکیه بر برند داخلی و محصول‌ها و افزایش عمق ساخت داخل قطعات از سختی‌ها عبور کند. به گفته مدیرعامل ایران خودرو تایید افزایش قیمت در راستای حمایت از صنعت خودرو است.

دنیای بورس: هاشم یکه زارع در مجمع سالانه ایران خودرو با بیان اینکه نباید چشم‌ها را به روی واقعیت‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده در سال جاری ببندیم، ابراز کرد: محدودیت هایی وجود دارد و سختی‌هایی نیز در پیش خواهیم داشت.

ایران خودرو قصد دارد در سال جاری با تکیه بر برند داخلی و محصول‌ها، افزایش عمق ساخت داخل قطعات توسط سازندگان عبور کند. این در حالی است که سال گذشته محصول‌های پژو 206 و پژو 207 هاچ بک و صندوقدار اتوماتیک به صورت مستقل از پژو تولید شد. تولید محصول 2008 نیز از موفقیت های سال گذشته بوده و تمام محصول‌های ثبت نامی در سال جاری هم تحویل مشتریان خواهد شد.

خودرو سواری انحصاری خوانده می شود، در صورتی که مشتریان امکان انتخاب و خرید از چند خودروساز را دارند. این در صورتی است که خودروساز برای تهیه مواد اولیه باید به تولیدکننده های مشخصی مراجعه کند و انحصار در این بخش معنای بیشتری دارد. در  این میان بسیاری از مواد اولیه با افزایش قیمت بالای 50 درصدی روبرو شده که موجب بالا رفتن هزینه تمام شده تولید خودرو شده در صورتی که مجوز افزایش قیمت خودرو بسیار کم تر بوده است.

یکه زارع با اشاره به افزایش 20 درصدی قیمت محصول‌های قطعه سازان تاکید می‌کند: اگر خودروساز افزایش قیمت قطعه ساز را ندهد سبب تعطیلی و اگر پرداخت کند با زیان هنگفت روبرو می‌شود. این درحالی است که دلالان از اختلاف قیمت کارخانه و بازار سود کلانی می‌کنند و باید روش قیمت‌گذاری خودرو از انحصار خارج شود.

وی انعقاد قرارداد 10 جانبه طراحی و تولید پلتفرم ایران خودرو را از دستاوردهای سال گذشته دانست و گفت: با افزایش 2.5 برابری نرخ ارز سرمایه گذاری در این بخش، در صورت عدم حمایت با چالش مواجه خواهد شد. یا باید تن به ادامه تولید پلتفرم‌های قدیمی بدهیم و یا اینکه هزینه ها را به جان بخریم تا خودروساز شویم.

به گفته یکه زارع عواقب ترک بازار ایران برای شرکای ایران خودرو به مراتب سخت تر از دوره های گذشته خواهد بود.