با وجود تاکید رییس سازمان بورس در فراهم بودن شرایط عرضه نفت در بازار سرمایه

دست‌انداز در مسیر راه‌اندازی بورس نفت

11:41 - 1400/01/18
اگر چه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار امیدوار است با پیگیری‌ها شرایط عرضه نفت فراهم شود اما مدیرعامل بورس انرژی از عدم پیشرفت در مذاکره با شرکت ملی نفت خبر داده است. دولت قصد دارد با راه‌اندازی بورس نفت عملا سناریوی قطع صادرات نفت را شکست دهد اما معلوم نیست با موانع پیش‌روی که دو طرف از آن سخن می‌گویند این طرح چه زمانی عملیاتی شود.

ایرنا: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، شرایط برای عرضه نفت خام در بورس را فراهم دانست و ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌های وزیران نفت و امور اقتصادی و دارایی، این طرح زودتر اجرایی شود.

شاپور محمدی درباره طرح دولت برای فروش نفت خام در بورس عنوان کرد: عرضه نفت کوره و سایر فراورده‌های نفتی در بورس انرژی از مدت‌ها پیش در حال انجام بوده، بنابراین فروش نفت خام در بورس انرژی نیز امکان پذیر است. در واقع همانند قراردادها و معاملات آتی سکه، امکان انجام معاملات آتی (غیرنقدی) نفت خام در بورس انرژی نیز فراهم است.

به گفته محمدی از نظر بازار سرمایه مانعی در عرضه نفت خام در بورس وجود ندارد و امکان فروش داخلی و نیز فروش خارجی، ارزی و ریالی نفت وجود دارد.

در این میان البته همانگونه که مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید دارند: تاکنون با بانک مرکزی و وزارت خانه‌های نفت و وزارت امور اقتصادی و دارایی مذاکره و مکاتبه هایی را در این باره انجام شده و به باور دولتمردان به نظر می‌رسد اکنون بیش از هر زمان دیگری، شرایط اجرای آن فراهم شده است.

حمایت دولت از عرضه نفت خام در بورس

با وجود اینکه طرح عرضه نفت خام در بورس بارها مطرح اما ناکام مانده است اما این بار با تاکید اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رییس جمهوری در میانه تیرماه امسال بر عرضه نفت خام در بورس به بخش خصوصی بار دیگر توجهات به این طرح معطوف شده است. براساس گفته جهانگیری نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد و بخش خصوصی می‌تواند به طور شفاف نفت بخرد و صادر کند. دولت قصد دارد با برنامه‌ریزی و تمرکز روی راه‌اندازی بورس نفت برای کاهش فروش نفت کاری کند که سناریو آمریکا مبنی بر قطع فروش نفت ایران شکست دهد.

علی کاردر؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت پیش از این گفته بود: اجرای این طرح را با عرضه میعانات گازی که مشابه نفت خام است، آغاز می‌کند وهر گاه عرضه میعانات گازی که راحت تر است به نتیجه برسد، می‌توان عرضه نفت خام را آغاز کرد. وی با بیان اینکه شرکت ملی نفت تمایل به عرضه نفت خام در بورس دارد، تاکید کرده بود: اما مسایلی وجود دارد که باید رفع شود. این در حالی است که علی حسینی؛ مدیرعامل بورس انرژی دیروز در گفت‌وگو با «بورس نیوز» در خصوص این موانع گفته بود:‌ موضوع معاملات هجینگ در کمیته مشترکی با شرکت ملی نفت پیگیری در حال پیگیری بوده ولی آن‌طور که انتظار داشته‌ایم، این مذاکرات پیشرفت نداشته است.

ایده راه اندازی بورس نفت نخستین بار در اواخر دهه 1370 و در چارچوب سیاست‌های برنامه سوم توسعه کشور مطرح شد.