تهدید تکنیکال بازار کامودیتی

11:25 - 1400/01/18
در حالی که بازارهای کالایی از جمله بازار فلزات در یک ماه و نیم اخیر زیر فشار شدیدی قرار گرفته اند، تحلیلگران تکنیکال کماکان نشانه‌ای قوی از بازگشت روند را در این بازارهامشاهده نمی کنند و چشم انداز روشنی را در ادامه سال پیش روی کامودیتی ها نمی بینند.
تهدید تکنیکال بازار کامودیتی

دنیای بورس- محمد نجفی: شاخص کالایی بلومبرگ هم اکنون نسبت به سقف خود در ماه می نزدیک به 10 درصد پایین‌تر است. نگرانی در زمینه تاثیرات مخرب جنگ تجاری بر روند رشد اقتصاد جهانی، قیمت کالاهای محتلف از سویا گرفته تا آلومینیوم را در بازارهای جهانی کاهش داده است. در این میان حتی طلا که که به عنوان دارایی امن شناخته می شود همانند دیگر کالاها زیر فشار قرار گرفته و به تبع تقویت ارزش دلار آمریکا و بهبود چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در این کشور، با کاهش ملموس تقاضا روبرو شده است.

موج فروش در بازارهای کالایی منجر به ورود شاخص کالایی بلومبرگ به محدوده فروش هیجانی شده است.در حالی که عموما شاهد بازگشت قیمت‌ها به مدار صعود پس از ورود به مرحله فروش هیجانی هستیم، برخی تحلیلگران مانند گری کریستی معتقدند  که در برهه کنونی نمی توان انتظار چنین رویدادی را داشت.

کریستی که به عنوان مدیر بخش آمریکای شمالی موسسه Trading Central فعالیت می‌کند در این زمینه بیان  می ‌کند که در تاریخ 11 جولای شاخص کالایی خط روند بازار را به سوی پایین شکسته و در عین حال اندیکاتور MACD نیز زیر خط سیگنال قرار گرفته است. همین امر نیز نشان می‌دهد که در برهه کنونی نشانه ای از بازگشت روند شکل نگرفته و روند نزولی شاخص ادامه خواهد داشت.

تهدید تکنیکال بازار کامودیتی10

مس همواره به عنوان معیاری برای سنجش روند رشد اقتصاد جهانی شناخته می شود. در بازار مس شاخص قدرت نسبی (RSI) 14 روزه از روز دوم جولای وارد محدوده فروش هیجانی شد. به صورت معمول سرمایه‌گذاران انتظار دارند پس از ورود به این محدوده، روند قیمت معکوس شود اما در نهایت این اتفاق روی نداد و قیمت مس افتی در حدود 9 درصد را در ماه جاری میلادی تجربه کرد. شاخص قدرت نسبی در تاریخ 11 جولای تا سطح19/6 عقب‌نشینی کرد که این رقم از 11 جولای 2015 تاکنون در بازار دیده نشده بود. شاخص مذکور در تماما روزهای معاملاتی اا جولای در سطوح کمتر از 30 واحد قرار داشته است.

قیمت مس در اوایل ماه ژوئن به اوج خود در سال جاری میلادی رسید و در ادامه سقوطی ملموس را تجربه کرد. الیور نوجنت، تحلیلگر کالایی بانک ING در این رابطه معتقد است که صندوق های سرمایه گذاری از اوایل ژوئن اقدام به بستن بخشی از موقعیت های خرید کرده و در موقعیت فروش نشسته اند. درحالی که تا اوایل ماه ژوئن کفه خالص موقعیت های باز مدیران صندوق های سرمایه گذاری  در معاملات مس بازار کامکس به سمت موقعیت خرید سنگین بود، از تاریخ 10 جولای شاهد ورود رقم خالص موقعیت فروش به محدوده مثبت بودیم. به گفته نوجنت با توجه به این وضعیت باید منتظر تداوم فشار بر معاملات مس در فصل جاری باشیم. کریستی نیز معتقد است که در حال حاضر نشانه ای از واگرایی صعودی در شاخص MACD در معاملات فلزات پدید نیامده و همین امر نیز امیدی را برای بازگشت روند ایجاد نمی کند.

تهدید تکنیکال بازار کامودیتی7

در دوره نزدیک به یک ماه و نیم اخیر که بسیاری از کالاها زیر فشار قرار داشته اند، اوضاع بخش انرژی کمی بهتر بوده است. با وجود فشار وارد شده بر بازار نفت در دو هفته اخیر به تبع چشم انداز افزایش عرضه از سوی عربستان، نماینده این کشور در اوپک اعلام کرده که با رشد  فصلی تقاضا باید شاهد کاهش سطح ذخایر جهانی این محصول در ادامه سال باشیم امری که چشم انداز مناسبی را پیش روی قیمت نفت قرار خواهد داد. علاوه بر نفت، سنگ آهن پرعیار نیز به تبع سیاست های سختگیرانه زیست محیطی دولت چین برای صنایع آلاینده، از چشم انداز روشنی برخوردار است. موسسه Wood Mackenzie اخیرا پیش بینی کرده که با تشدید سختگیری های زیست محیطی دولت چین بر تولید کنندگان سنگ آهن، قیمت این محصول می تواند تا 100 دلار در هر تن پیشروی کند.

با این وجود نفت و سنگ آهن را باید به عنوان استثنائات بازار در نظر گرفت. علاوه بر فلزات، محصولات کشاورزی در موج فروش اخیر به شدت زیر فشار قرار گرفته اند. در تاریخ 12 جولایی وزارت کشاورزی آمریکا پیش بینی کرد که به تبع جنگ تجاری اخیر ، میزان ذخایر دانه سویا در ایم کشور سال آینده 51 درصد افزایش خواهد یافت. دیگر محصولات کشاورزی استراتژیک نیز از این عواقب این جنگ در امان نخواهند ماند.

منبع: بلومبرگ