مصاحبه تازه رئیس جمهور آمریکا، استقلال بانک مرکزی را زیر سوال برد

سنت‌شکنی جدید ترامپ

11:25 - 1400/01/18
بحث عدم مداخله دولت‌ها در سیاست‌گذاری بانک مرکزی به یکی از بدیهیات اقتصادهای توسعه‌یافته این روزهاست. جایی که نباید سیاست‌گذار پولی تحت تاثیر دولت رفتار کند. اما مصاحبه پنجشنبه شب دونالد ترامپ بار دیگر سنت‌شکنی تازه‌ای از سوی این رئیس جمهور را رونمایی کرد.
سنت‌شکنی جدید ترامپ

دنیای بورس: شاخص دلار که به دو دلیل در معاملات چهارشنبه و پنجشنبه روند افزایشی را طی می‌کرد، پس از صحبت‌های ترامپ مجددا کاهشی شد. افت ارزش پوند به علت نگرانی‌ها از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) و همچنین سخنان جروم پاول، رئیس فدرال رزرو مبنی بر نیاز به افزایش بیشتر نرخ بهره موجب رشد ارزش دلار شده بود.

اما بازار ارز جهانی با شوک تازه‌ای از سوی ترامپ مواجه شد. وی در مصاحبه خود اعلام کرده که از روند افزایش نرخ بهره در آمریکا راضی نیستم. پس از این اقدام در روز پنجشنبه، امروز صبح نیز در توییتی اروپا و چین را محکوم به دستکاری نرخ‌های ارز آنها کرد. امری که به گفته وی باعث شده ارزش دلار افزایش یابد و با بالا ماندن نرخ بهره دلار، قدرت رقابتی شرکت‌های آمریکایی تضعیف شود.

این در حالی است که مداخله دولت‌ها در سیاست‌گذاری بانک مرکزی برای دهه‌ها کنار گذاشته و استقلال بانک مرکزی حفظ شده بود.

فعالان اقتصادی گرچه دخالت در سیاست‌های فدرال رزرو را فراموش کرده بودند، اما رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی ترامپ باعث شد تا نگرانی‌هایی از مداخله وی در روند افزایش نرخ بهره دلار ایجاد شود. همین مساله کافی بود تا شاخص دلار روند نزولی بگیرد. در ادامه این اتفاق، بازار کامودیتی نیز روند مسیر صعودی در پیش گرفت. مس تا سطح 6100 دلار و روی تا نزدیک 2600 دلار افزایش یافت. آلومینیوم نیز در محدوده 2000 دلاری مجددا حمایت شد.

پیتر کانتی-براون، تاریخ‌دان فدرال رزرو در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا به بلومبرگ می‌گوید: سخنان ترامپ به شدت برای فدرال رزرو و رئیس جمهور پرریسک است و استقلال بانک مرکزی را به خطر انداخته است. اکنون حتی اگر افزایش نرخ بهره به دلایل کاملا اقتصادی و منطقی کُند شود، این اقدام سیاسی برداشت می‌شود. مساله‌ای که پیش‌بینی‌پذیری بازارها را به خطر می‌اندازد.

فدرال رزرو از شروع دولت ترامپ تا کنون 5 بار نرخ بهره را افزایش داده است. آخرین باری که یک رئیس جمهور آمریکایی در سیاست‌های فدرال رزرو دخالت کرده بود به جورج بوش پدر برمی‌گردد. در اوایل دهه 90، رئیس فدرال رزرو آلن گرین‌اسپن بود که طی دو سال 13 مرتبه نرخ بهره را کاهش داد.