تعدیل مثبت «اخابر» در سایه زیان 6 ماهه

مخابرات ایران در حالی با تعدیل مثبت 7 درصدی، گزارش پیش‌بینی درآمد خود را بر روی «کدال» قرار داد که افزایش زیان وارد شده به شرکت در نیمه نخست سال مشهود است.

شرکت مخابرات ایران در گزارشی به انتشار داده‌ها و اطلاعات پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به اسفند (حسابرسی شده) اقدام کرد. در این گزارش که بر مبنای صورت‌های مالی نیمه نخست سال حاصل شده است، میزان سود خالص هر سهم 453 ریال اعلام شده تا تعدیل مثبت 7 درصدی را مشاهده کنیم (در گزارش قبلی این قلم 425 ریال بوده است). همچنین با گذشت 6 ماه از آغاز سال مالی شرکت زیان 22 ریالی را به ازای هر سهم مشاهده می‌کنیم که این موضوع با تحمل زیان خالصی در مرز 130 میلیارد تومانی رقم خورده است.

همچنین «اخابر» در توضیحاتی به دلایل این تغییرات اشاره دارد که به این قرار است:

پيش بيني درآمد مذکور با فرض ادغام و يک‌پارچه‌سازي شرکت مخابرات استان‌ها با شرکت اصلی (شرکت مخابرات ايران) انجام شده است و افزايش در حساب ساير درآمد( هزينه)هاي عملياتي عمدتا ناشي از انتقال درآمد حاصل از سرمايه‌گذاري شرکت ارتباطات سيار، شرکت سامان سازه غدير و شرکت مخابرات استان‌ها بوده است.

در مقایسه اطلاعات مشابه میان‌دوره‌ای شرکت با سال گذشته، افزایش زیان وارد شده قابل رویت است؛ چرا که در سال گذشته زیان خالص 82 میلیارد تومانی بر «اخابر» وارد شده بود (افزایش 58 درصدی زیان خالص). این رویداد را می‌توان کاملا متاثر از افزایش هزینه‌های عموم، اداری و تشکیلاتی مخابرات دانست؛ چرا که به رغم رشدی در مرز 200 درصدی میزان فروش شرکت (و تبدیل زیان ناخالص به سود ناخالص در سال جاری با تغییر 163 درصدی)، هزینه‌های یادشده با جهش 56 درصدی مواجه بوده است تا نهایتا افت 26 درصدی زیان عملیاتی را اعلام کند.

Submitted by admin on