نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (27 تیر)

11:18 - 1400/01/18
بازگشایی نماد «پارس» شاخص کل را مجددا به کانال 108 هزار واحدی بازگرداند. هرچند این روند در ادامه با فشار سایر نمادها منجر به واگذاری کانال مزبور شد. علاوه بر پتروشیمی پارس، نمادهای خودرویی دیگر گروه در کانون معاملات امروز بورس هستند. نزدیک شدن به موعد برگزاری مجامع، داد و ستدهای این نمادها را با نوسان‌های قابل‌توجهی توام کرده است.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (27 تیر)

دنیای بورس: ارزش معاملات بورس در یک ساعت و نیم ابتدایی این جلسه به بیش از 260 میلیارد تومان رسید که بازگشایی نماد «پارس» سهم عمده‌ای در رشد این عدد نسبت به روزهای گذشته داشته است. تعداد زیادی از نمادهای بازار در پی رسیدن به موعد برگزاری مجمع سالیانه متوقف شده‌اند و برخی دیگر نیز در پایان این جلسه معاملاتی وارد فاز توقف خواهند شد. «پارس» نیز از جمله این نمادهاست.

 

توقف، بازگشایی و دوباره توقف پتروشیمی پارس

نماد تازه‌وارد «پارس» در ابتدای معاملات روز گذشته در پی تغییر بیش از 20 درصدی قیمت پایانی در کمتر از 5 جلسه متوقف شد و پس از ارائه شفاف‌سازی امروز مجددا به چرخه معاملات بازگشت. بازگشایی این نماد در سقف 5 درصدی اتفاق افتاد و به دنبال آن دامنه نوسان مجاز این سهم برای معاملات امروز حذف شد. بدین ترتیب ارزش معاملات «پارس» به بیش از 235 میلیارد تومان رسیده است. این نماد در پایان معاملات امروز آماده برگزاری مجمع عادی سالیانه می‌شود و در ابتدای هفته آتی در چرخه معاملات نخواهد بود.

در این بین خبر حذف دامنه نوسان 20 درصد برای سهام تازه عرضه‌شده بورس با بازگشایی «پارس» همزمان شد.

در این جلسه معاملاتی «پارس» همچنان بیشترین اثر مثبت را بر شاخص به جا گذاشته است. بازگشت این نماد پس از برگزاری مجمع به عرصه معاملات می‌تواند جالب توجه باشد. نحوه برخورد با سهام تازه‌وارد، تقسیم سود احتمالی حداقل 400 تومان در مجمع، فضای عمومی بازار هنگام بازگشایی و البته فضای کلان سیاسی و اقتصادی کشور سبب می‌شود تا سناریوهای محتمل در بازگشایی این سهم حالات گسترده‌ای به خود بگیرند. با این وجود میزان سهامی که همچنان تحت مالکیت سهامداران حقیقی این سهم تازه‌وارد است جلب توجه می‌کند. به علاوه باید در نظر داشت که توقف نمادهای متعدد سبب می‌شود تا گزینه‌های تامین نقدینگی برای خریداران «پارس» محدودتر نیز باشد.

باید توجه داشت که از روز معاملات ثانویه تا کنون، حدود 150 میلیون سهم در این نماد معامله شده که تقریبا نیمی از 300 میلیون سهم روز عرضه اولیه است. البته 10 میلیون از 150 میلیون سهم معامله‌شده در این روزها مربوط به سهامداران درصدی این شرکت، یعنی هلدینگ خلیج فارس، نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری غدیر است. بنابراین با یک تقریب سرانگشتی و فرض آنکه همه فروش‌ها مربوط به شرکت‌کنندگان عرضه اولیه است، هنوز حدود 84 هزار کد از 182 هزار کد خریدار «پارس» در روز عرضه، تصمیمی برای عرضه نگرفته‌اند. البته این محاسبات با مفروضاتی ساده انجام شده و واقعیت طبیعتا با این آمار متفاوت است. اما نتیجه کلی که از این بحث گرفته می‌شود آن است که هنوز افراد زیادی تمایلی برای عرضه سهام خود در پتروشیمی پارس نیستند.

آخرین معاملات خودرویی پیش از برگزاری مجامع

مجمع دو نماد بزرگ خودروساز روز یکشنبه 31 تیر ماه برگزار خواهد شد و این دو نماد نیز آخرین روز معاملاتی خود را پیش از مجمع سال مالی 96 پشت سر می‌گذارند. در این میان نحوه عملکرد سهامداران حقوقی این دو نماد کاملا متفاوت است. روز گذشته «دنیای بورس» در گزارش خودرویی‌ها در انتظار معجزه به رفتار سهامداران حقوقی سایپا طی جلسه‌های معاملاتی اخیر اشاره کرده بود. این نماد از ابتدای هفته رشد نزدیک به 20 درصدی قیمت سهم را تجربه می‌کند و در این مدت سیگنال قابل‌توجهی از اخبار امیدوارکننده و وضعیت بنیادی این شرکت‌ها مخابره نشده است. صورت‌های مالی حسابرسی‌شده ایران‌خودرو و سایپا بر وضعیت نابسامان این گروه طی ماه‌های اخیر تاکید دارند و در این حین، در مضیقه قرار گرفتن شرکای اروپایی برای همکاری با خودروسازان داخلی آخرین اخبار مربوط به این صنعت را تشکیل می‌دهند.

ارزش معاملات «خساپا» در دو ساعت ابتدایی معاملات امروز به بیش از 30 میلیارد تومان رسید که در این بین سهامداران حقوقی خریدار نزدیک به 90 درصد از سهام عرضه شده بودند. همزمانی رشد قیمتی اخیر با موعد برگزاری مجمع سبب می‌شود تا هیجانات بازگشایی این نماد نیز دوچندان شود. نقش حمایتی در معاملات «خودرو» به اندازه «خساپا» چشمگیر نبوده و این روندی است که طی روزهای اخیر نیز وجود داشت.

«خساپا» در معاملات ابتدایی امروز داد و ستدهای خود را در محدوده منفی آغاز کرد؛ اما ایفای نقش حقوقی‌ها سبب رشد قیمت سهم تا سطح 94 تومان شد. در سوی مقابل «خودرو» کف مجاز روزانه را لمس کرده است و افت نزدیک به 2.7 درصد را در قیمت پایانی تجربه می‌کند.

عدم تاب‌آوری نمادهای بزرگ در محدوده مثبت

تعدادی از نمادهای بزرگ بازار که در ابتدای معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را به جا گذاشته بودند در ساعت پایانی به عامل فشار بر این نماگر بدل شدند.

«فملی» و «فارس» که در ساعت نخست داد و ستدها از جمله نمادهای با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل بودند در مقابل فشار عرضه‌ها تاب نیاوردند و به محدوده منفی خزیدند. در هر دو نماد نقش حمایتی سهامداران حقوقی مشهود است.

در رابطه با معاملات «فملی» افت شدید قیمت مس در بازارهای جهانی عامل اساسی روند نزولی روزهای اخیر بوده است. روند افت قیمت مس در بازار فلزات لندن امروز نیز ادامه دارد و این محصول در سطح 6110 دلار به ازای هر تن معامله می‌شود.

«فارس» نیز برای پنجمین جلسه متوالی افت قیمت سهم را تجربه می‌کند. در کنار تردید‌های کلی و ریسک‌های سیستماتیک باید به رشد بیش از 30 درصدی قیمت این سهم در بازه یک ماهه اخیر نیز توجه داشت. اصلاح قیمتی پس از رشد سریع قیمت سهم به افزایش فشار ناشی از شناسایی سود معامله‌گران کمک کرده است.

در مجموع فضای انتظاری و تردیدآمیز در روزهای اخیر مشهود است. معامله‌گران در وهله‌ نخست در انتظار تعیین تکلیف وضعیت آینده کشور با شروع تحریم‌های امریکا و نیز تصمیمات سیاست‌گذار هستند. فرکانس شدید اخبار و در عین حال عدم قطعیت هیچ کدام از آنها سبب شده است که موضع منفعلانه جایگزین تحرکات شدید در بازار سهام شود.

نقشه نیمروز سه‌شنبه (26 تیر)