سرمایه‌گذاری شفا دارو در مجمع سالانه برنامه‌های جدید را اعلام کرد

3 اولویت طرح توسعه‌ای « شفا »

11:07 - 1400/01/18
سرمایه‌گذاری شفا دارو همسو با سود تقسیمی 65 تومانی به ازای هر سهم از 3 برنامه در سال جاری خبرداد. براین اساس «شفا» ارتقای خطوط تولید، توسعه محصول‌های جدید و تداوم همکاری‌ با شرکای خارجی را در دستور کار دارد.
3 اولویت طرح توسعه‌ای « شفا »

تاریخ مجمع: شنبه 23 تیرماه امسال

درصد حضار: 96 درصد

اعضای هیات رئیسه:

آقای قربانی (رئیس مجمع- مدیر امور مجامع «مدیریت طرح و توسعه آینده پویا»)

آقای وحیدی (ناظر اول- نماینده «مدیریت طرح و توسعه آینده پویا»)

آقای جهانگیر (ناظر دوم- نماینده سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی)

آقای سمیعی (دبیر- مدیرعامل)

- تقسیم سود: 65 تومان از  100 تومان سود ساخته شده سال 1396

- اعضای هیات مدیره به شرح زیر به مدت دو سال ابقا شدند:

سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک)

مدیریت طرح و توسعه آینده پویا

گروه صنعتی بلا

ملی مسکن صنایع ساختمان

بهره‌برداری و صنایع چوب فریم

«سرمایه گذاری شفادارو» (شفا) در سال 1383 تاسیس و در روزهای پایانی سال 1396 وارد بورس اوراق بهادار شد. شفادارو از شرکتهای وابسته به بانک ملی ایران محسوب می گردد.

 گزارش هیات مدیره

1- مدیرعامل در ابتدا گفت 160 میلیارد تومان بهای تمام شده پرتفوی بورسی و 43 میلیارد تومان بهای تمام شده پورتفوی غیربورسی شرکت شفادارو است.

2- مهمترین زیرمجموعه های شفادارو عبارتند از:

- داروسازی جابربن حیان (دجابر) که 61 درصد آن در مالکیت شفاداروست و در سال 1396 بیش از 230 میلیارد تومان فروش و 85 میلیارد تومان سود خالص داشت.

- داروسازی اسوه (داسوه) با مالکیت 64 درصدی شفادارو در سال 1396 بیش از 220 میلیارد تومان فروش و 78 میلیارد تومان سود خالص داشت.

- صنعتی کیمیدارو (دکیمی) که 54 درصد آن در مالکیت شفادارو بوده و در سال 1396 حدود 120 میلیارد تومان فروش و سود خالص 40 میلیارد تومان را بدست آورد. کیمیدارو علاوه بر تولید دارو بخش شیمیایی هم داشت که به تولید موادی مانند چسب و رزین می پرداخت. این بخش طی چند سال اخیر دچار مشکلاتی شد و تولید در آن تقریبا متوقف گردید. در حال مذاکره با یک شرکت ترکیه‌ای برای راه‌اندازی مجدد بخش شیمیایی کیمیدارو هستیم.

- شرکت غیر بورسی «داروسازی دانا» که 54 درصد آن در مالکیت شفاداروست 370 میلیارد تومان فروش و 62 میلیارد تومان سود خالص در سال 1396 داشت. سود به فروش شرکت دانا طی چند سال اخیر با شیب نسبتا تندی کاهشی بوده است. داروسازی دانا عمدتا به تولید مواداولیه آنتی بیوتیک اشتغال داشت که بخاطر صدور جواز بی‌رویه واردات این مواد، فروش آن دچار مشکل شد. تلاش شد تولیدات داروسازی دانا را به سمت داروهای نهایی (مانند مکملها) یا برخی از مواد بسته بندی دارو (مانند شیشه ویال و درب پلاستیکی آن) ببریم تا فرآیند سوددهی به وضعیت قبلی گردد.

- راموفارمین با مالکیت 87 درصدی شفادارو در آن که 43 میلیارد تومان فروش و 1.3میلیارد تومان سود خالص آن در سال 1396 بوده است. شرکت راموفارمین به نسبت بقیه شرکتهای فرعی شفادارو، شرکت کوچکی است.

- پخش رازی با مالکیت 59 درصدی شفادارو در سال 1396 بیش از 2300 میلیارد تومان فروش و 83 میلیارد تومان سود خالص داشته است. در سال 1396 درصد سود خالص به فروش پخش رازی 3.5 درصد بود که به گفته مدیرعامل شفادارو رکوردی در بین شرکت‌های پخش کشور محسوب می‌شود.

3- مجموع درآمد سرمایه‌گذاری و سود خالص شفادارو در 5 سال اخیر مرتبا افزایشی بوده است.

4- طرح‌های توسعه‌ای در مجموعه شرکت‌های شفادارو به شرح زیر اعلام شد:

- ارتقای GMP و بازسازی خطوط تولید که از 2 سال قبل همزمان با فعالیت‌های روزمره شرکت‌ها اقدام به این کار کردیم. بویژه در داروسازی اسوه (داسوه) و داروسازی کیمیدارو (دکیمی) و جابربن حیان (دجابر) اینکار در حال انجام است.

- مکانیزاسیون انبار مرکزی پخش رازی در تهران. زمینی در جاده مخصوص کرج خریداری شده تا در آنجا انباری مکانیزه با ظرفیت بیشتر از دو انبار فعلی تهران ایجاد شود. در حال مشاوره و مذاکره با شرکت‌های متخصص خارجی هستیم تا از ابتدای مهر عملیات اجرایی آن شروع گردد.

- بهسازی و نوسازی انبارهای بندرعباس و کرمانشاه با خریداری زمین دولتی آغاز شده و انبارهای یزد و همدان هم نوسازی شدند.

- مشارکت با شریک خارجی جهت راه‌اندازی شرکتی به منظور تامین مواد اولیه

- تولید صنایع بسته‌بندی در داروسازی دانا از جمله تولید شیشه ویال که بهای تمام شده 300 تومانی این شیشه‌ها را به کمتر از 150 تومان رساند. با توجه به تولید 85 درصد ویالهای کشور توسط دو شرکت داروسازی جابربن حیان و داروسازی دانا در کشور این پروژه سود خوبی برای گروه خواهد داشت.

- برای تولید پوکه کپسول با مشارکت یک شرکت هندی در زیرمجموعه دانا شرکتی تشکیل دادیم تا با داشتن تکنیک و فناوری آنها اقدام به تولید کنیم. قرار است بخشی از تولیدات توسط شریک هندی به خارج از کشور صادر شود.

- برای تولید رابر استاپر (درب پلاستیکی ویال) که تاکنون در ایران تولید نشده، در حال مذاکره با یک شرکت چینی هستیم.

- تولید پوکه آمپول را هم که در اسوه و کیمیدارو مصرف‌کننده عمده هستیم، در نظر داریم تا بهای تمام شده 200 تومانی آنرا به ازای هر آمپول به 60 تومان برسانیم.

- توسعه محصولات سبد دارو مانند قطره چشمی یکبار مصرف (Single Dose) که با مشارکت یک شرکت آلمانی در دست اجراست و اولین محموله وارداتی توزیع شده است. امیدواریم تا پایان سال کارخانه آن افتتاح گردد.

- تولید سرم و آب مقطر هم که جای آن در سبد محصولات ما خالی بود مورد نظر قرار گرفته است.

- تولید سرنگ‌های آماده تزریق (Prefilled) در داروسازی دانا و تکمیل واحدهای تولید سافت ژل ویژه (دارای مواد اولیه خطرناک (Hazardous که تاپایان تابستان به بازار ارائه خواهد شد.

- تولید تحت لیسانس ویالهای آنتی بیوتیکی تزریقی با شرکت آلمانی

-همکاری با کنسرسیوم چینی اروپایی برای تولید داروهای ضدسرطان شامل داروهای شیمیایی و گروه mab ها در اسوه

- تولید محصولات شرکت لهستانی Lekam در اسوه، جابر و کیمیدارو

- تولید مکمل‌های شرکت آمریکایی NHSLabs که قرارداد آن نهایی شده و یک محموله هم وارد کشور و توزیع شد.

- تولید اسپری پودری و گازی شرکت یونانی Medicare

- تولید محصولات «هومانا» با شرکت آلمانی DMK baby که تولید کننده بزرگ شیرخشک برای کودکان و مادران می‌باشد. شیر خشک هومانا قبلا در ایران توزیع می‌شد و مطابق تصمیم شرکت مزبور سایت صادراتی هومانا در ایران ایجاد خواهد شد. کارخانه ایران به عنوان اولین سایت تولید و صادراتی خارج از آلمان این شرکت خواهد بود.. مدیرعامل تاکید کرد اصلی ترین علت همکاری با شرکت‌های خارجی انتقال فرهنگ صادراتی محصولات بوده است.

گزارش حسابرسی: مشروط (با 3 بند شرط)

بند 4 (بند شرط) صورت‌های مالی تلفیقی گروه برخلاف استانداردهای حسابداری در زمینه خالص دارایی‌ها و بدهی‌‌های قابل تشخیص شرکت‌های فرعی و وابسته تهیه شده است.

گفته شد این بند مربوط به صورت‌های مالی داروسازی جابرابن حیان است که بخشی از سهام داروسازی دانا و راموفارمین را در مالکیت خود دارد. سهامداران دجابر به صرفه و صلاح شرکت ندیدند اقدامی در این مورد انجام گردد. رئیس جلسه تکلیف کرد شرکت‌هایی مانند داروسازی دانا و راموفارمین را در بورس عرضه کنند تا این بند رفع شود.

بند 5  (بند شرط) 63 میلیارد تومان مطالبات راکد و سنواتی شرکت‌های زیرمجموعه شفادارو از شرکت «پخش توسعه دارویی رسا» و 17 میلیارد تومان مطالبات از سایر اشخاص وصول نشده است.

مدیرعامل توضیح داد که 17 میلیارد تومان مربوط به 3 شرکت جابر، اسوه و کیمیدارو است که به عدم وصول بدهی‌های شرکت‌های پخش برمی گردد که با آنها کار می‌کنند. به نظر ما این مبلغ قابل وصول است. در مورد پخش رسا اصل بدهی 54 میلیارد تومان و بقیه جرایم مربوطه است. راموفارمین، جابر و اسوه در این مورد درگیر هستند. ضمن مذاکره با پخش رسا همزمان حکم جلب مدیرعامل را گرفته ایم که وی در بازداشت است. همچنین حکم جلب رئیس هیات مدیره (دختر وزیر سابق صنعت) را هم گرفته‌ایم که فعلا نتوانسته ایم به وی دسترسی پیدا کنیم.

یکی از سهامداران حقیقی که خود را سهامدار اسوه معرفی کرد نسبت به فروش دارو به شرکتی که در سال 1392 بدون هیچ سابقه‌ای در زمینه دارو توسط دختر وزیر صنعت سابق تاسیس شده اعتراض کرد و گفت مشخص بوده می خواهد چکار کند، زیرا داروهایی را که می‌گرفته با 30 درصد تخفیف نقد به بازار داده و پول نقد دریافت می کرده است. مدیرعامل گفت با شخص وزیر صنعت سابق جلسه‌ای داشته و وی قول برگشت پول پس از مذاکره را داده است.

بند 6 (بند شرط) 26 میلیارد تومان مالیات عملکرد و 29 میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده بیش از مالیات پرداختی مطالبه شده است.

مدیرعامل گفت در مورد مالیات عملکرد پرونده اعتراض شرکت‌های گروه در حال بررسی است. مالیات ارزش افزوده هم مربوط به اختلاف با ممیزین مالیاتی درباره مکمل‌ها بوده که همه تولیدکننده‌ها اقدام به شکایت کرده‌اند. برای 3 شرکت حکم به نفع فروشندگان مکمل صادر شده و با توجه به یکسان بودن قاضی برای شرکت‌های گروه شفادارو هم به همین شکل عمل خواهد شد.

بند 8 (تاکید بر مطلب خاص) مانده دریافتنی‌های تجاری مجموعه شرکت‌های گروه به 2 هزار میلیارد تومان در سال 1396 رسید که 18 درصد رشد نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. دوره وصول مطالبات افزایش یافته و سبب تحمیل هزینه مالی 106 میلیارد تومانی به شرکت‌های گروه شده است. در سال مورد گزارش 128 میلیارد تومان تخفیف به شرکت‌های پخش داده شد.

مدیرعامل گفت با تشکیل کمیته‌ای در هلدینگ شفا اقدام به کاهش تخفیفات و بهینه‌کردن فروش با در نظر گرفتن دوره وصول مطالبات به مشتریان کرده‌ایم.

بند 3-10 (بند بازرسی) تکلیف مجمع سال گذشته درباره تکمیل و بهره‌برداری پروژه احداث ساختمان دارویی یکی از شرکت‌های فرعی به مبلغ 9.2 میلیارد تومان به نتیجه نرسیده است.

مدیرعامل گفت مربوط به شرکت کیمیدارو و چون برای تولید محصولاتی است که در حال حاضر بازار مناسبی ندارند آنرا متوقف کردیم. کیمیدارو پروژه‌های دیگری در دست اجرا دارد که ممکن است در بخشی از این ساختمان قابل اجرا باشد.

بند 12 (بند بازرسی) بابت خرید 350 دستگاه خودرو برای پرسنل شرکت‌های گروه مبلغ 14 میلیارد تومان پیش‌پرداخت به شرکت سیف خودرو پرداخت گردیده که در انطباق با فعالیت شرکت نمی‌باشد.

مدیرعامل گفت این  فعالیت گرچه تسهیلاتی برای کارکنان است اما برای شفادارو سود دارد و در اساسنامه فعالیت های سودآور برای شرکت مجاز شمرده شده است.

پرسش و پاسخ

1- با توجه به اینکه قطره‌های چشمی تک‌دوز (single Dose) تولیدکننده‌ای در ایران دارد (سینادارو) که بیش از 90 درصد بازار را پوشش می‌دهد آیا ورود شما حاشیه سود مناسب دارد؟

پاسخ: تولید این محصول تحت لیسانس شرکت آلمانی و با قیمت نزدیک به قیمت داخل تولید می‌شود. تحت لیسانس بودن فروش آن را در داخل کشور آسان می‌کند و از طرفی صادرات به خارج از کشور هم برای این محصول صورت خواهد گرفت.

«شفا» به روایت اعداد

سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم 100 تومان       سال گذشته 96.9 تومان

سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم 65 تومان          سال گذشته 73 تومان

سود انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم 134.7 تومان که 65 تومان تقسیم شد.

حاشیه‌های مجمع

- یکی از سهامداران هنگام اعتراض سهامداری به فروش دارو به پخش رسا گفت مجمع را سیاسی نکنید که سوال‌کننده گفت این‌ها کارمندان شرکت هستند که می آورید مجمع تا برایتان دست بزنند!