افت قیمت نفت زیر فشار روسیه و لیبی

10:57 - 1400/01/18
موضع‌گیری روسیه  در زمینه احتمال افزایش عرضه نفت، قیمت این محصول را در معاملات ابتدای هفته زیر فشار قرار داد و در این میان افزایش صادرات لیبی نیز به روند نزولی حاکم بر بازار دامن زد.

هفته گذشته شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که عرضه نفت از چهار بندر این کشور از سرگرفته شده و همین امر نیز بازار نفت را زیر فشار بسیار شدیدی قرار داد. با شروع معاملات این هفته باز هم برخی از معامله‌گران بر این عقیده هستند که بازار زیر فشار ناشی از افزایش عرضه نفت از سوی لیبی قرار دارد.

در این میان وزیر نفت روسیه در پایان هفته بار دیگر تاکید کرد در صورتی که کمبود عرضه به بازار جهانی نفت لطمه بزند، روسیه و دیگر تولیدکنندگان بزرگ این محصول ممکن است تولید را باز هم افزایش دهند. انتشار این خبر نیز جو منفی را بر بازار حاکم کرد.

همچنین امروز قرار است روسای جمهور روسیه و آمریکا در هلسینکی فنلاند با یکدیگر دیار کنند. این رویداد از جنبه ژئوپولیتیکی اهمیت زیادی دارد و بنابراین نتایج مذاکرات پوتین و ترامپ از سوی فعالان بازار نفت مورد توجه ویژه‌ای قرار خواهد گرفت.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه سپتامبر با افتی 0/6 درصدی در سطح 74/88 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه سپتامبر با کاهشی 0/7  درصدی در سطح 69/47 دلار معامله می‌شود.